Wiadomości z Chorzowa

Jak działa System Zarządzania Ruchem w Chorzowie? Byliśmy w jego centrum [ZDJĘCIA]

  • Dodano: 2019-12-10 07:00, aktualizacja: 2019-12-10 09:09

Od początku grudnia w Chorzowie działa ITS, czyli System Zarządzania Ruchem. Ma optymalizować sterowanie komunikacją w mieście, ale nadal się kalibruje. My zajrzeliśmy do jego centrum w Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów w Chorzowie. 

System Zarządzania Ruchem w Chorzowie musi wyczuć rytm miasta

System Zarządzania Ruchem ma sprawić, że po Chorzowie będzie się jeździło szybciej i sprawniej. Zanim do tego dojdzie trzeba jeszcze poczekać, bo system nadal „poznaje” kolejne skrzyżowania i ruch jaki panuje tam w określonych dniach i godzinach. 

- To jest jeszcze ciągle za mało, żeby powiedzieć, że ten system się skalibrował i wyczuł rytm miasta. On się uczy i zapamiętuje pewne najczęściej powtarzające się scenariusze – to tworzy taki podstawowy program. Do tego dochodzi program, który jest wymuszany przez aktualny ruch pojazdów i system modyfikuje się do tego w czasie rzeczywistym – tłumaczy Piotr Wojtala, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Chorzowie.

W praktyce ta modyfikacja do warunków rzeczywistych oznacza, że gdy system wykryje zwiększonych ruch na skrzyżowaniu z jednego kierunku, to w każdym kolejnym cyklu dodaje kilka sekund zielonego światła, żeby skrócić tę niestandardową kolejkę samochodów. 

System Zarządzania Ruchem nie zlikwiduje korków w Chorzowie

System zapanuje na drogowym chaosem lepiej niż grupa najlepszych specjalistów – zapewniają urzędnicy. Idealnie jednak nie będzie, bo samochodów jest po prostu za dużo.

- Na pewno nie możemy obiecać, że dzięki temu systemowi znikną korki. To jest niemożliwe. System optymalizuje ruch, ale do granicy wytrzymałości, a w żargonie drogowym do wyczerpania przepustowości – podkreśla dyrektor MZUiM Chorzów.

Częścią ITS w Chorzowie jest także kompleksowy monitoring dróg. To blisko 90 kamer, które śledzą ruch m.in. w rejonie wszystkich skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Obraz jest rejestrowany i archiwizowany przez 30 dni. Dzięki kamerom system może sprawdzać natężenie ruchu, średnią prędkości oraz czas przejazdu. Takie informacje będą przekazywane kierowcom na elektronicznych tablicach oraz przez aplikację mobilną. Te funkcjonalności systemu mają zostać włączone pod koniec przyszłego tygodnia.

Opinie o działaniu Systemu Zarządzania Ruchem są rożne

- Docierają już do nas opinie dotyczące działania systemu. W większości pozytywne, ale w stosunku do niektórych skrzyżowań były też głosy negatywne – nawet kierowców z Urzędu Miasta. W szczególności dotyczyły one skrzyżowania ulic Kościuszki i  Parkowej - tu utrudnienia związane są m.in. z remontem i zamknięciem dla ruchu ulicy Mazurskiej – mówi dyrektor Wojtala.

System Zarządzania Ruchem wprowadza także priorytet dla komunikacji publicznej. Oznacza to, że autobusy i tramwaje w razie spóźnienia mają pierwszeństwo na skrzyżowaniach. W tym przypadku ITS współpracuje z systemem Zarządu Transportu Metropolitalnego. Chorzów jako pierwsze miasto w aglomeracji wprowadziło to rozwiązanie, a Miejski Zarząd Ulic i Mostów czeka na ocenę tego działania od organizatora komunikacji publicznej.  

Komentarze (21)    dodaj »

  • t33

    Wyświetlane na tablicach informacje są pokazywane zbyt krótko. Chyba, że tylko ja tak wolno czytam.

  • Andre

    Teraz mówią że autobus z opóźnieniem ma mieć pierwszeństwo. Wcześniej czytałem że każdy autobus. Jak dla mnie , to ktoś przytulił ładną kasę. "System Się Uczy " ciekawe jak długo? A może można było kupić system od kogoś wyuczonego? Kosztowało to podobno 16 milionów. Za te pieniądze,można wynająć kilkadziesiąt osób, które przez kilka lat (dłużej niż ten system będzie działać) mogły by kierować ruchem na skrzyżowaniach.

  • Tata

    System dziadostwo korki wszędzie z tego wynika że ktoś komuś pochytoł fajno robota za ta kasa szło by zrobić dużo innych i bardziej potrzebnych rzeczy w tym mieście i lepiej by się zajeli doświetleniem przejść dla pieszych bo to jest masakra

  • Google

    Na skrzyżowaniu ulic Parkowa i Kościuszki to wcale nie działa! wcześniej zanim nie było świateł ruch szedł bardzo płynnie i żadne korki się nie tworzyły nawet w szczycie, jak tylko założyli światła od razu powstał problem i korki, ale tak to jest Jak się tworzy regulacje i przepisy na wszystko Dajcie ludziom wolność i oni sami się w niej najlepiej odnajdą i nie będzie żadnych korków ale wtedy też nie będą potrzebni urzędnicy.

  • Marko Mark

    Z tymi ludźmi to nie zadziała! Taka sytuacja - skrzyżowanie Batorego/Czemiela, przed skrzyżowanie tablica z informacją, żeby podjeżdżać do linii zatrzymania. No i gość staje ze 2 metry przed tą linią, na pasie do jazdy prostu lub w prawo. Zapala się zielone dla skrętu w lewo, a ten idiota co robi? Oczywiście jedzie prosto, choć ma czerwone światło! Wtórny analfabetyzm, daltonizm i idiotyzm!

  • Tadek

    Szczerze mówiąc to działa to fatalnie. Skrzyżowania Krzyżowa/Katowicka. Korek kilometr w dwie strony. Wyjazd ze Stabika praktycznie niemożliwy. Skrzyżowanie 3Maja/Katowicka korek już od Floriańskiej tam nie wiedzieć czemu dla pieszych zielone światło 1min. dla samochodów 15 sek. Rynek !! Tu dla pieszych jest najzabawniej. Sygnalizacja akustyczna informuję o zielonym dla pieszych ale przejście przez tory dalej czerwone. Czyli niewidomy wchodzi prosto pod tramwaj. To prawda że ludzie są będą i byli najsłabszym ogniwem ale bez tego systemu komunikacja była sprawniejsza. Linie autobusowe spóźnione średnio o 20 minut. Przyznam że jako student jeździłem kiedyś autobusami i 5 minut spóźnienia to max.

  • Chorzowianin Stary

    Skrzyżowanie Kościuszki z Parkową... cały czas leci jedna sekwencja bez sterowania. Stojąc na Parkowej przed Kościuszki zapala się zielone światło do skrętu w lewo, nawet jak nikogo nie ma kto by chciał tam kręcić, po paru sekundach dopiero zielone w prawo. Czemu nie szybciej skoro zatwardzenie na Parkowej, bo większość kręci w prawo?

  • Kierowca autobusu.

    Nie skrzyżowanie Kościuszki z Parkową jest problemem tylko rondo przy tzw.kapliczce.Korek na Kościuszki ciągnie się od Siemianowickiej. Po prostu kierowcy jadący z Siemianowic przez Pl.Piastowski,nie wpuszczają kierowców z Kościuszki.Ja zrobiłabym tą drogę jednokierunkową.Tylko wjazd do Siemianowic

  • Tu mieszkam

    System może i okazać sie fajny,ale ludzi nie zmieni. Mazurska rozkopana,zakaz wjazdu ale niektórym to nie przeszkadza i cisną się właśnie tam. Kierowcy ciężarówki o początku rejestracji BC jednokierunkowa Kościuszki do Siemianowickiej też nie przeszkadzała. Kobiecie z nastoletnią córką czerwone na Parkowej też nie przeszkadzało-przeszły jak parkową alejką. Na to żaden inteligentny system nie pomoże,może wiecej policji bądź policyjny monitoring DZIAŁAJĄCY.

  • Terminator

    Ludzie to zawsze najsłabszy element każdego systemu.

  • Abrakadabra

    Jedno wielkie dziadostwo. Są jeszcze większe korki niż były

  • Mieszkaniec

    Popieram Lompy zakorkowana zielone pali się 3 sekundy.Totalne [...]o

  • Sadu

    Jakby ITS był inteligentny, to przy odpowiednio niskim natężeniu ruchu wyłączałby sygnalizację świetlną znacznie zmniejszając czas czekania na skrzyżowaniach.

  • Terminator

    Sadu - jest bmna tyle inteligentny by sam siebie nie wyłączyć ;) Pamiętasz Skynet?

  • Mojkotr

    Ja osobiście uważam że system jest super Są miejsca gdzie widać jego brak Wiadomo że musi się nauczyć miasta ale już jest dużo lepiej niż było jeszcze nie dawno Fajna sprawa ten system Gratulacje za pomysł

  • Sssssdd

    Masakra. Poprosu masakra....

  • KierS

    To chyba nigdzie nie działa, przez ten system teraz tylko dziennie 20 min dłużej w korkach stoję znów pieniądze wywalone w błoto.

  • auxx

    Nie działa, na Stacyjnej dawno takich korkow nie bylo

  • Jadzia

    No niestety autobusy opuznione o 20 minut . masakra

  • Plk

    Tam zawsze sa korki, jak juz to ten system nie poprawil tego, ale moze zwrocic uwagę na kierowców jadących od ul. Krzyżowej i wjazd na dluuuugim pomarańczowym...

12

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojChorzow.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również