Wiadomości z Chorzowa

System ITS w Chorzowie jest gotowy. Rusza od 1 grudnia

  • Dodano: 2019-11-29 13:00

1 grudnia w Chorzowie rusza ITS, czyli system zarządzania ruchem, który będzie optymalizował sterowanie komunikacją w mieście. Wszystko jest dopięte, ale jeszcze przez dwa miesiące system będzie kalibrowany – tłumaczy Piotr Wojtala, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Chorzowie.

Kalibracja systemu ITS w Chorzowie potrwa dwa miesiące

System ITS (Intelligent Transport System), to system zarządzania ruchem zapewniający bezpieczniejsze i bardziej skoordynowane korzystanie z sieci drogowej. Pozwala także na lepsze informowanie kierowców o aktualnej sytuacji na drogach. W Chorzowie do tego systemu zostały już włączone wszystkie skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. 

- Wszystko jest dopięte, ale system nadal poznaje miasto - „uczy się” pewnych stałych scenariuszy na drogach. Jego kalibracja potrwa jeszcze przez około dwa miesiące. ITS będzie się automatycznie dostosowywał do ruchu drogowego w Chorzowie, ale czasem trzeba go dostosowywać „ręcznie”. Tak  to odbywało się także w innych miastach, w których taki system był wprowadzany -  wyjaśnia Piotr Wojtala, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Chorzowie.

Sprawne działanie systemu ITS będzie zależało od kierowców

Nowoczesne technologie nie wystarczą. Żeby system ITS działał sprawnie i skutecznie kierowcy muszą się nauczyć odpowiednich zachowań.

- Apelujemy do kierowców, żeby na skrzyżowaniach podjeżdżali do linii warunkowego zatrzymania, bo tam znajdują się detektory, które informują system o sytuacji na wlocie skrzyżowania. Po włączeniu zielonego światła należy dynamicznie ruszać i nie robić długich przerw pomiędzy samochodami, bo wtedy system przerywa fazę – tłumaczy dyrektor MZUiM Chorzów.

O aktualnej sytuacji na drogach kierowcy będą informowani za pomocą tablic umieszczonych przy drogach oraz mobilnej aplikacji, która ma być gotowa do końca roku. 

Priorytet w systemie ITS będzie miała komunikacja publiczna

System ITS wprowadza także priorytet dla komunikacji publicznej. W praktyce polega to na tym, że gdy system wykryje, że autobus ma spóźnienie powyżej pięciu minut, to ustawi jego trasę przejazdu tak, by to spóźnienie zniwelować. To może oznaczać, że kierowcy samochodów będą musieli na skrzyżowaniach postać nieco dłużej. 
 

Komentarze (6)    dodaj »

  • Ecodriver

    szkodnicy nie dość że blokują instalację czasoliczników , które są warunkiem koniecznym płynności, to na dodatek nawołują do zaniechania ecodrivingu ( bo tym jest podjeżdzanie pod same światła ). To jawny sabotaż !!!!!

  • Maro4

    To jest system dramat. Jak mieliście korki, to mam przykrą informacje dla Was. Korki będą jeszcze większe. Szkoda że wszystkie ratuszowe jełopy tak lekko wydają potężne pieniądze na systemy o zerowej efektywności. Zapraszam do Olsztyna zobaczyć jak wraz z tramwajami działa ten cały its. Jak tworzy olbrzymie korki .... katastrofa

  • Kierowca (od zawsze) myślący

    "Po włączeniu zielonego światła należy dynamicznie ruszać i nie robić długich przerw pomiędzy samochodami" Tego niestety nie kapuje 90% tych wszystkich "sierot", posiadaczy uprawnień (tak to niestety z zewnątrz wygląda) na furmanki, poruszających się po naszych drogach. Nie rozumiem dlaczego kursy na prawo jazdy nie rozpoczynają sie testami na inteligencję, to rozwiązałoby wiekszość problemów komunikacyjnych.

    • Kierowca (od zawsze) myślący
      2019-11-30 20:39
    • odpowiedz
  • Mieszkaniec

    Zielonej fali mie umieli zrobić a chcą steeowwać nawet pojazdami spużnionych autobusów powodzenia.

  • CHORZOWIANIN

    innych pouczasz a sam nie znasz gramatyki.Zacznij od siebie.

  • Hożowianin

    Będąc bardziej drobiazgowym, chodzi o ortografię i interpunkcję.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojChorzow.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również