Wiadomości z Chorzowa

5 najczęstszych usterek samochodu zimą

  • Dodano: 2018-11-26 09:15, aktualizacja: 2018-11-27 11:19

Zima to szczególnie trudny okres dla samochodów – mróz, śnieg i błoto dają się we znaki praktycznie wszystkim elementom auta. Chcesz wiedzieć, awaria których części samochodowych jest najbardziej prawdopodobna podczas tego mroźnego sezonu? Zapoznaj się z naszym zestawieniem najczęstszych usterek i odpowiednio przygotuj się do zimy!

Zimowa zmora kierowców – problemy z akumulatorem

Niskie temperatury sprzyjają rozładowaniu akumulatora – przekonał się już o tym niejeden kierowca, któremu nie udało się odpalić auta w mroźny, zimowy poranek. Jeśli Twój akumulator ma zbyt niski poziom naładowania, możesz podpiąć go do prostownika lub skorzystać z kabli rozruchowych (i pomocy kierowcy, którego bateria jest naładowana). By uniknąć problemów z akumulatorem, warto co jakiś czas kontrolować stan baterii – jeśli tzw. magiczne oczko jest czarne, należy podładować akumulator, z kolei kolor biały lub żółty sygnalizuje konieczność jego wymiany.

Problemów z odpaleniem ciąg dalszy – alternator i rozrusznik

Kolejne miejsca na liście najbardziej podatnych na zimowe awarie autoczęści zajmują rozrusznik i alternator. Podobnie jak w przypadku akumulatora, za ich częste usterki podczas zimy odpowiadają niskie temperatury. O problemach z rozrusznikiem świadczą charakterystyczne trzaski podczas uruchamiania auta – jeśli nie chcesz zostać unieruchomiony pod domem w najmniej oczekiwanym momencie, udaj się do mechanika, gdy tylko je usłyszysz. W przypadku awarii alternatora, akumulator nie jest ładowany podczas jazdy – samochód może uda się odpalić, ale mało prawdopodobne będzie przejechanie nim dłuższego dystansu. O problemach z tym elementem świadczy jego głośna praca, a także świecąca się na desce rozdzielczej kontrolka ładowania.

Najczęstsza usterka w Dieslach, czyli problemy z wtryskiwaczami

Problemy z uruchomieniem pojazdów z silnikiem Diesla często są wynikiem awarii wtryskiwaczy, spowodowanej wytrącaniem się z oleju napędowego parafiny przy niskich temperaturach. By uniknąć problemów z układem paliwowym, zimą należy tankować specjalne paliwo, przystosowane do pracy podczas mrozów, Do baku można dolać również specjalny środek, tzw. depresator, zapobiegający wytrącaniu się parafiny. Na oleju napędowym i dodatkach do niego nie warto oszczędzać – cena chroniących wtryskiwacze działań profilaktycznych jest znacznie niższa, niż koszt regeneracji czy wymiany tej auto części.

Problemy z zawieszeniem

Zimą, elementy zawieszenia nie dość, że muszą pracować w niekorzystnych, niskich temperaturach, to dodatkowo stale wystawione są na działanie śniegu, błota, wody i soli. Znacznie zwiększa to ich awaryjność podczas tej pory roku. O problemach z zawieszeniem świadczy przede wszystkim pogorszenie precyzji prowadzenia samochodu, często słyszalne są również niepokojące stuki. Gdy zaobserwujesz objawy uszkodzenia amortyzatorów, wahaczy czy łączników stabilizatora, nie zwlekaj z wizytą u mechanika. Niestety, w przypadku awarii zawieszenia, zakup nowych części do auta będzie nieunikniony.

Pozostałe, częste usterki i awarie

Poza wymienioną, czołową piątką najczęstszych i najpoważniejszych awarii, zimą mogą przytrafić się również:

  • problemy ze sprzęgłem, spowodowane częstym wyjeżdżaniem „na siłę” z zasp,
  • awarie silnika wycieraczek – znacznie częstsze używanie wycieraczek zimą zwiększa prawdopodobieństwo zużycia się tej części do samochodu,
  • pęknięcia i odpryski na szybach – przy niskich temperaturach, nawet lekkie uderzenie kamyka może doprowadzić do powstania rysy,
  • uszkodzenia zamka – preparaty odmrażające wypłukują smar, a długotrwała praca zamka „na sucho” może prowadzić do szybkiego zużycia jego mechanizmu,
  • wygięcia felg i uszkodzenia opon.

Części z tych problemów można łatwo uniknąć. Zamiast wyjeżdżać na siłę, odśnież blokującą wyjazd zaspę, by nie zużywać sprzęgła. Ręcznie, a nie za pomocą silnika, odklej przymarznięte wycieraczki od szyby. Zadbaj również o odpowiednie o nasmarowanie zamków. I przede wszystkim – jedź ostrożnie! Unikniesz w ten sposób uszkodzenia felg, opon, zawieszenia i szyb (oraz poważniejszych wypadków).

Komentarze (1)    dodaj »

  • leszek

    Zimą czy latem, zawsze to czego się najmniej spodziewasz. Ja już tydzień temu klocki i tarcze z delphi montowałem, opony też na dniach wymieniam bo już kolejki się w wulkanizacji zaczynają.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojChorzow.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.