W Chorzowie trwają prace przy dwóch nowych odcinkach ścieżek rowerowych – przy ulicy Maciejkowickiej i Michałkowickiej, jednak to zaledwie 3 km. W sumie długość ścieżek rowerowych w mieście wynosi teraz około 26 km, a to – zdaniem rowerzystów - zdecydowanie za mało. Wielu narzeka też na ich jakość.
Dwa nowe odcinki ścieżek rowerowych to za mało
Nowe odcinki ścieżek rowerowych będą gotowe we wrześniu – to 1,35 km wzdłuż ul. Michałkowickiej i 1,66 km wzdłuż ul. Maciejkowickiej. Koszt prac to blisko 3,5 mln złotych. Nawierzchnia z masy mineralno-bitumicznej z pewnością ucieszy rowerzystów w Chorzowie, a to dla nich jeden z nielicznych powodów do zadowolenia.
- W Chorzowie jest mało dróg rowerowych, jeśli już są to przeplatane są rozwiązania dobre z kiepskimi. Takim kiepskim jest np. ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Batorego, który powinien być tylko chodnikiem z dopuszczonym ruchem rowerowym. W obecnej formie zmusza do slalomu między pieszymi. To samo jest wzdłuż Wojska Polskiego. Można odnieść wrażenie, że ktoś na siłę chciał się pozbyć rowerzystów z tych ulic, żeby tylko zwiększyć przepustowość dla samochodów. Jedno z lepszych rozwiązań to ul. Gałeczki, ale tylko fragmentami - tam gdzie jest asfalt. Powstało teraz połączenie Rynku z Chorzowem Starym - świetna nawierzchnia, tylko nie ma normalnego prostego wjazdu na tą ścieżkę od strony ul. Powstańców – twierdzi rowerzysta Michał.
Ścieżki rowerowe w Chorzowie to najczęściej kilkusetmetrowe odcinki
Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie wymienia blisko 30 odcinków ścieżek rowerowych w mieście. Jednak najczęściej – jak zwracają uwagę rowerzyści – to krótkie, liczące kilkaset metrów fragmenty, które nagle się kończą.
- Należy zabrać władze miasta do Austrii lub Holandii i pokazać im jak się buduje ścieżki rowerowe. Trzeba również odróżnić ścieżkę od rowerowej drogi komunikacyjnej, której parametry są określone w przepisach prawa drogowego – zauważa rowerzysta Wiesław.
Jeden z najczęściej krytykowanych przez chorzowskich rowerzystów odcinków to ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Batorego. To część trasy rowerowej nr 20, łączącej Radoszowy z Parkiem Śląskim.
- Jest to ciąg pieszo-rowerowy w dodatku niepoprawnie oznakowany, że o wykonaniu i przemyśleniu nie wspomnę. Jest zwyczajnie niebezpieczny, szczególnie w okolicy przystanku autobusowego – twierdzi Marek.
- Dokładnie. strach tam jeździć. Póki jeździmy z dziećmi możemy korzystać z prawa do jazdy po chodniku, ale kiedyś się to skończy. Poza tym też jest to niekomfortowe i niebezpieczne – dodaje Katka.
Choć większość miłośników dwóch kółek z Chorzowa krytykuje miasto za stan rowerowej infrastruktury, to pojawiają się także nieliczne pozytywne głosy.
- Można pochwalić miasto za rowerowy lewoskręt z ul. Dąbrowskiego w stronę stadionu Ruchu - niby drobiazg, ale bardzo skraca drogę z Centrum do Batorego. Fajny jest też skrót ul. Wojska Polskiego do Parku Śląskiego. Generalnie mimo mizernej jakości większości tych dróg, to jednak wszędzie są robione przejazdy dla rowerów, więc przynajmniej nie trzeba co chwilę spacerować z rowerem po pasach, tak jak w innych miastach. Do liderów w naszym regionie, Jaworzna czy Rybnika, jednak bardzo dużo brakuje – ocenia Michał.
Blisko 5 mln złotych na ścieżki rowerowe w Chorzowie
Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie pracuje nad realizacją kolejnych tras z „Koncepcji tras rowerowych w Chorzowie”. Dwa lata temu miasto, na budowę ciągów rowerowych wraz z parkingiem Bike&Ride, zyskało 4,7 mln złotych dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-20120. Planowane są trzy trasy:
- trasa nr 4 – prowadząca od ul. Katowickiej do ul. Harcerskiej przy Parku Śląskim
- trasa nr 20 – prowadząca od południowej granicy miasta przy ul. Gościnnej do granicy północnej na terenie Zespołu Parkowo-Krajobrazowego Żabie Doły
- trasa nr 114 – prowadząca od ul. Pocztowej do Szybu Prezydent
- Zakres inwestycji obejmuje wykonanie zmian w układzie komunikacyjnym miasta Chorzów tj. zmianę geometrii układu drogowego oraz zmianę organizacji ruchu w wybranych miejscach oraz oznakowanie drogowskazowe wybranych tras rowerowych. W ramach zadania wykonane będą ścieżki rowerowe w ciągu ulicy Poznańskiej, Legnickiej oraz w Parku Redena – tłumaczy Michalina Żyła z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Chorzowie.
Rowerzyści z Chorzowa mogą więc liczyć na kolejne kilometry ścieżek rowerowych. Ile dokładnie? Na razie trudno na to pytanie odpowiedzieć. W tak zurbanizowanym mieście jak Chorzów nie wszędzie możliwa jest ich budowa, powinny jednak łączyć się w dłuższe niż kilkusetmetrowe odcinki.
Odcinki ścieżek rowerowych w Chorzowie
- trasa nr 20 łączy ośrodek Radoszowy z Parkiem Śląskim, biegnie ulicami: Stefana Batorego – Wrocławską – Bema – Dyrekcyjną – Żelazną – Leśną – Kołłątaja – Piekarską – Trzyniecką – Racławicką – Gałeczki – Wojska Polskiego. Długość trasy wynosi 9,36 km.
- ul. Gałeczki – na odcinku od skrzyżowania z ul. Armii Krajowej do ul. Katowickiej – długość około 1 800 m
- wzdłuż Drogowej Trasy Średnicowej na odcinku od al. BOWiD do ul. Dąbrowskiego (obustronnie) – długość około 900 m
- ul. Dąbrowskiego – od ul. Armii Krajowej do ul. Bałtyckiej – długość około 400 m
- aleja BOWiD – od ul. Hajduckiej do ul. Racławickiej – długość około 750 m
- ul. Katowicka – od placu AKS do ul. Parkowej – długość około 300 m
- ul. Opolska – od ul. Janasa do granicy miasta – długość około 800 m
- ul. Kościuszki – od ul. Mazurskiej do ul. Słowiańskiej – ok. 200 m
- ścieżka w śladzie zakrytej rzeki Rawy – długość około 1,5 km
- ul. Siemianowicka – od ul. Harcerskiej do granicy miasta – długość ok. 1,9 km
- ul. Kościuszki – od Placu Hutnika do bramy Szybu Prezydent – długość 875 m
- ul. Bojarskiego – długość około 720 m
- trakt pieszo-rowerowy w śladzie Al. Wycieczkowej – długość 330 m
- ul. Jałowcowa – długość 368 m
- ul. Hajducka – na odcinku od ul. Ryszki do ul. Działkowej – długość około 248 m
- ścieżka pieszo-rowerowa łącząca Amelung ze Skałką – długość 692 m
- ścieżka pieszo-rowerowa pomiędzy ulicami Karola Miarki i Janasa – długość 315 m
- ul. Wolności – od ul. Odległej do ścieżki na zakrytej Rawie – długość około 240 m
- wzdłuż DTŚ pomiędzy ul. Wolności a ul. Dąbrowskiego – długość około 350 m
- ul. Katowicka – estakada – długość około 250 m
- ścieżka pieszo-rowerowa od ul. Skrajnej do ul. Leśnej – długość około 900 m
- pasy ruchu dla rowerów od ul. Wiejskiej do ul. Głównej – około 1,9 km
- ul. Śląska – długość około 350 m
- ul. 75 Pułku Piechoty – długość około 400 m
- ul. Nomiarki – długość około 400 m
- ul. Raciborska – od ul. Nomiarki do ul. Zabrskiej – długość około 450m
- ciąg pieszo–rowerowy pomiędzy ul. Gałeczki a Castoramą – długość 272m