Wiadomości z Chorzowa

Jak stworzyć stronę biznesową generującą ruch i sprzedaż?

  • Dodano: 2021-06-14 13:15, aktualizacja: 2021-06-14 14:25

Wielu właścicieli firm, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, coraz częściej zadaje sobie tytułowe pytanie. Choć do standardów europejskich, zgodnie z którymi większość firm z MSP skutecznie wykorzystuje strony internetowe do działań biznesowych, nadal nam daleko, to jednak sytuacja ulega poprawie. Z roku na rok jest coraz lepsza, choć nie jest jeszcze zadowalająca. Zmiany w świadomości i potrzebach polskich przedsiębiorców są już jednak wyczuwalne i coraz więcej firm szuka pomocy przy tworzeniu firmowych stron internetowych u profesjonalnych agencji UX, software house`ów.

Słuszna i coraz powszechniejsza zmiana świadomości

Oczywiście, z zachodzących zmian należy się tylko cieszyć. Pytanie, o to, jak stworzyć stronę biznesową generującą ruch i sprzedaż jest przecież wyrazem doceniania roli i możliwości tego narzędzia biznesowego. Czyż nie?

Dylematy i pytania tego rodzaju są coraz bardziej powszechne, a to oznacza wzrost świadomości oraz potrzeb. Z pewnością o rewolucyjnych zmianach mówić jeszcze nie można, ale zachodząca w polskim biznesie zmiana pokoleniowa, a co za tym idzie, świadomościowa, sprawia, że coraz więcej firm szuka rozwiązań, narzędzi, produktów, usług elektronicznych. Słusznie licząc, że pozwolą one szybciej i efektywniej rozwijać im biznes.

Pożytki ze strony firmowej są oczywiste. Firmowy serwis www umożliwia szybsze, tańsze, prostsze dotarcie do o wiele większego grona klientów, współpracowników, podwykonawców, partnerów biznesowych. Oprócz poszerzenia zakresu i zasięgu działalności, strona internetowa jest bardzo skutecznym narzędziem sprzedażowym. Buduje także wizerunek. A wizerunek dla wielu firm bywa jednym z najważniejszych kapitałów.

Wykorzystanie potencjału Internetu, usług sieciowych, możliwości tkwiących w nowoczesnych technologiach, urządzeniach (np. mobilnych) pozwala wielu firmom rosnąć w tempie bardzo szybkim i odnosić sukcesy na zróżnicowanych rynkach. Takich historii sukcesu jest naprawdę bardzo dużo.

Opowieść o pożytkach z wdrożenia własnej strony www nie jest - co oczywiste - tylko opowieścią o sukcesie i zysku. Jest także opowieścią o wyzwaniach, dylematach i decyzjach.

Komu powierzyć stworzenie strony internetowej?

Dominują dwa głosy. Pierwszy - nazwijmy go profesjonalnym - słusznie przekonuje, że stworzenie strony internetowej najlepiej powierzyć doświadczonej agencji. Drugi - nazwijmy go amatorskim - przekonuje, że stronę można zrobić samodzielnie, a nawet jeśli nie samodzielnie, to z pomocą tanich kreatorów szablonów stron internetowych.

Zatem, od czego zacząć tworzenie strony www? Od znalezienia agencji, czy taniego szablonu? Powiedzmy to od razu, samodzielne tworzenie strony jest bardzo ryzykowne. Pod wieloma względami.

I nie mamy tutaj na myśli tylko czasu, energii, jakie trzeba włożyć w tworzenie własnej strony www. Głównym problemem i przeszkodą jest brak wiedzy z dziedzin tak różnych jak programowanie, projektowanie stron Chorzów, marketing wyszukiwarek, digital design, User Experience, usability, czy projektowanie architektury informacji.

Już same nazwy tych specjalizacji brzmią groźnie i obco. Nic dziwnego, tworzenie szablonu własnej strony www (nie mówiąc o wyzwaniach, jakie stawia projektowanie interfejsu strony internetowej) to zadanie nie dla jednego amatora, ale całych zespołów specjalistów. Specjalistów, którzy są w stanie cele biznesowe przełożyć na konkretne funkcjonalności, narzędzia, rozwiązania, usługi, czy produkty cyfrowe.

Jak Cię widzą, tak Cię piszą

Efekt, jaki jest w stanie osiągnąć nawet pilnie i szybko uczący się amator będzie biznesowo nie tylko nieprzydatny, ale może się okazać wręcz szkodliwy. Firmowa strona internetowa pełni dziś bowiem funkcję siedziby firmy.

Jeśli budynek, w którym się znajduje jest stary, zniszczony i brzydki, taką samą wyda się nam firma, która z niego korzysta. Nie inaczej jest ze stroną internetową. Jeśli wygląda nieprofesjonalnie, działa niezgodnie z oczekiwaniami (np. ładuje się bardzo wolno), co gorsza jest źródłem błędów i awarii to nasze zaufanie do firmy mającej taki serwis www maleje do zera. Nie będziemy chcieli korzystać z jej usług, kupować jej produktów.

Projektowanie strony internetowej, w szczególności tworzenie strony biznesowej jest zadaniem, z którym lepiej się zwrócić do wyspecjalizowanej agencji UX, lub złożyć zapytanie ofertowe profesjonalnemu software house`owi. Efekt będzie wielokrotnie lepszy, a koszt stworzenia strony wcale nie musi być wysoki.

Ile kosztuje strona biznesowa?

Nim odpowiemy na powyższe pytanie, poczyńmy małą uwagę. Zwolennicy chałupniczego lub półprofesjonalnego tworzenia stron argumentują, że cena strony internetowej jest zbyt wygórowana i nieadekwatna do poziomu złożoności prac. To oczywiście mit! A właściwie coś jeszcze gorszego.

Jest to przekonanie w oczywisty sposób nieprawdziwe, zbudowane na błędnym założeniu, że każda strona jest skomplikowana pod względem technologicznym w zbliżony sposób.

Wbrew temu, co można myśleć, nawet niewielkich rozmiarów strona firmowa (np. taka z kilkoma tylko zakładkami) może być de facto bardzo zaawansowaną technologicznie stroną, w której wdrożono szereg integracji. I może kosztować naprawdę dużo!

Ale może być także zwykłą stroną, której cena nie przekraczała kilku tysięcy złotych. Bo jak wiadomo, w kwestii ceny stron internetowych wszystko zależy...

Wszystko zależy, wszystko kosztuje, czyli, jakie czynniki wpływają na koszt strony internetowej?

Koszt strony internetowej to suma wielu czynników, które wpływają między innymi na czas jej wykonania oraz ilość koniecznych specjalistów do jej stworzenia. A czas i praca wysoko wykwalifikowanych specjalistów nie należą do najtańszych.

Czy firmowa strona musi być droga? Nie. Czy może być droga? Tak, nawet bardzo. Ale wszelkie generalizacje są nie dość, że nieprawdziwe to jeszcze krzywdzące. Nie mówiąc o tym, że zamazują prawdziwy obraz.

Koszt strony internetowej będzie za każdym razem się różnił, w zależności od potrzeb, celów biznesowych, jakie przedsiębiorstwo chce za jej pomocą urzeczywistnić. Warto także pamiętać, że na ostateczny koszt strony największy wpływ mają konieczne do jej stworzenia technologie oraz wdrożone w niej funkcjonalności.

Wymagania funkcjonalne, choć zbliżone, w każdej firmie mogą oznaczać nieco inny zakres problemów programistycznych i biznesowych. Siłą rzeczy im więcej funkcjonalności, w szczególności nietypowych, tym koszt będzie wyższy.

Ostatnią zmienną, wpływającą na koszt, są warunki współpracy. Im większe klient ma wymagania w kwestii czasu, metod rozliczenia, praw autorskich, okresu wsparcia posprzedażowego, developmentu, tym koszt będzie większy.

Naprawdę warto pamiętać, że w kwestii ceny pewne jest tylko to, że koszt jest uwarunkowany wieloma zmiennymi.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.