Wiadomości z Chorzowa

Z jakich narzędzi powinien korzystać każdy PRowiec?

  • Dodano: 2022-09-15 12:15, aktualizacja: 2022-09-16 10:08

Każdy, kto chce dziś zaistnieć na rynku, musi podejmować działania kreujące odpowiedni wizerunek, promujące markę lub produkt. Bo czy można wyobrazić sobie działanie jakiejkolwiek firmy bez obecności w świadomości klienta? Dlatego wsparciem każdego biznesu powinny być odpowiednie działania public relations. Zastanówmy się, jak się za to zabrać i z jakich narzędzi powinien korzystać każdy PRowiec?

Narzędziem w Public Relations mogą być różnego rodzaju środki, techniki czy instrumenty, którymi posługujemy się do realizacji określonego w przyjętej strategii wizerunkowej celu. Może nim być też każde świadome działanie dążące do kreowania określonego wizerunku firmy albo osoby lub też ich relacji z otoczeniem. Należy je dobierać starannie, w zależności od głównego celu, jaki sobie stawiamy oraz grupy docelowej albo osoby, do której chcemy dotrzeć lub której wizerunek budujemy lub chronimy. 

Jak zatem wybrać narzędzia PR?

Po pierwsze, trzeba ustalić, czym kierują się przedstawiciele naszej grupy docelowej. Jakie są ich motywy? Bardzo ważne jest też ustalenie, jakimi kanałami komunikacji posługują się na co dzień. 

Kolejnym krokiem jest ustalenie treści przekazu. Musi być on spójny i współgrać ze strategią marketingową i wizerunkową firmy. Będzie on zawierał również informacje o tym, jak chcemy prezentować na zewnątrz firmę i czym wyróżnia się ona na rynku. 

Należy też skonkretyzować, jakie cele poboczne chcemy przy okazji osiągnąć, a także w jaki sposób będziemy weryfikować osiągane efekty.

Dobór narzędzi, jakim będziemy posługiwać się w kreowaniu wizerunku firmy, zależeć też będzie od tego, jakim dysponujemy budżetem. Dokładne określenie środków, jakie mamy do dyspozycji pozwoli realnie i sensownie dobrać narzędzia. Ich skuteczność zależeć będzie między innymi od tego, czy będziemy w swych działaniach konsekwentni i czy potrafimy działać w perspektywie dłuższego okresu czasu. Dokładne określenie poszczególnych etapów i przygotowanie harmonogramu oraz planowe działania to klucz do sukcesu. 

Sprawdź także: Czym zajmuje się agencja PR?

Podział i typologia narzędzi PR

Czysto teoretycznie możemy grupować i opisywać te narzędzia według różnych kryteriów. W praktyce te typologie są jednak drugorzędne. Najważniejsza jest ich skuteczność i to, czy uda nam się osiągnąć zamierzony w strategii wizerunkowej cel. Dlatego nie da się stwierdzić, które narzędzia są najlepsze albo najważniejsze. Dla przykładu, w celu dotarcia do klientów w jednej grupie wiekowej skuteczna okaże się reklama w mediach społecznościowych. Ale już w innym przedziale wiekowym ten sam produkt łatwiej będzie rozpropagować i sprzedać wykorzystując marketing szeptany i publikacje w lokalnych gazetkach.

Wśród narzędzi PR możemy wyróżnić na przykład instrumenty czysto techniczne, jak telefon komórkowy, komputer, skrzynka mailowa, notatnik, wizytówki itp. Inne narzędzia to różnego rodzaju programy analityczne, na przykład do monitorowania aktywności w mediach, analiza SEO, pozycjonowanie stron internetowych i jeszcze bardziej zaawansowane techniki. 

Można też dokonać podziału narzędzi ze względu na funkcje, jakie mają pełnić w naszej strategii:

  • wizerunkowe - pozwalające kreować odpowiedni wizerunek,
  • informacyjne - umożliwiające sprawny i szybki przekaz informacji,
  • perswazyjne - wzmacniające przekaz i kształtujące określone postawy,
  • stabilizacyjne - używane w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych.

Przykłady narzędzi PR

Dla osób z zamiłowaniem do języka angielskiego i używanych w tym języku branżowych pojęć można wymienić: media relations, influencer marketing, expert positioning, crisis management, corporate identity.

Inne metody i techniki to: działania sponsorskie, e-PR, reklama natywna, social media, audyt wewnętrzny albo komunikacyjny, budowa i promocja marki i logo firmy, lokowanie produktu, informacje prasowe, współpraca z mediami i ich monitoring, organizacja biura prasowego, a przynajmniej zadbanie o to, żeby ktoś koordynował wszystkie kontakty z mediami. 

Równie ważne i przydatne mogą być: pozycjonowanie i optymalizacja SEO i marketing treści - content marketing. W wielu strategiach sprawdza się też event marketing - organizacja eventów, konferencji i innych imprez firmowych. Przydadzą się też umiejętność myślenia analitycznego i interpretacji wyników oraz danych gospodarczych i społecznych. Także przewidywanie reakcji na reklamę i inne formy przekazu. Również umiejętne zapobieganie sytuacjom kryzysowym i rozwiązywanie podobnych zagadnień. 

Jeszcze inne narzędzia to te skierowane do klienta wewnętrznego, czyli z zakresu tak zwanego employer brandingu. Wykorzystuje on między innymi: szkolenia, mailingi pracownicze, odprawy i spotkania informacyjne, imprezy firmowe, tablice ogłoszeń, biuletyny, grupy społecznościowe, komunikatory i wydawnictwa.

Wszystkie wymienione wyżej narzędzia należy stosować umiejętnie i z rozmysłem. Uzupełniają się one nawzajem i przenikają. Ich użycie powinno służyć realizacji celów i strategii firmy.

Public relations to dziedzina, która ciągle się rozwija i wciąż zaskakuje wprowadzaniem nowych technik i rozwiązań. Dlatego katalog narzędzi PR zawsze pozostanie otwarty. Tylko od pracujących w tej dziedzinie ludzi i ich wyobraźni zależy, w jakim kierunku PR będzie ewoluował. 

Artykuł powstał we współpracy z Agencją PR Kraków. Commplace.pl - PR dla firm z Krakowa!

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojChorzow.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.