Od dwóch lat schron bojowy nr 5 Obszaru Warownego Śląsk widnieje na liście zabytków. Teraz obiekt czeka kompleksowa renowacja, której celem jest przywrócenie pierwotnego wyglądu. Prace przy „piątce” prowadzi Stowarzyszenie Pro Fortalicium.
W końcu ruszyliśmy z planowanym remontem elewacji "domu" naszego Koła Terenowego. Po przedłożeniu i zaakceptowaniu przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków zakresu robót, poinformowaniu o powyższym także Miejskiego Konserwatora, wyczekaniu na odpowiednią pogodę (nie za ciepło i nie za zimno, ale po deszczu... ale nie w trakcie, tak by było dostatecznie sucho, ale by w powietrzu unosiła się wilgoć zbierająca pył...) ruszyliśmy! – poinformowało Stowarzyszenie Pro Fortalicium na Facebooku.
Nie jest tajemnicą, że schron bojowy nr 5 to chyba najbardziej rozpoznawalna częścią Obszaru Warownego Śląsk i można go znaleźć przy ul. Katowickiej, bezpośrednio przy mocno ruchliwej trasie z Katowic w stronę Bytomia. Codziennie mijają go tysiące osób.
Ruszyły prace renowacyjne schronu bojowego nr 5
Dla Pro Fortalicium schron bojowy nr 5 to niezwykle ważny obiekt, o poprawę kondycji którego i rozpoznawalność członkowie stowarzyszenia dbają od lat. Schron można zwiedzać od 2003 roku, a dwa lata temu w marcu Wojewódzki Konserwator Zabytków zdecydował o wpisaniu go na listę zabytków nieruchomych województwa śląskiego.
Pierwszy etap to piaskowanie elewacji, piaskowanie które spędzało nam sen z powiek, wiecie że cała "5" zaciaprana została lata temu, smołą... efekty znacie, ciągłe złuszczenia, spękania – wyjaśnia Stowarzyszenie Pro Fortalicium.
Wykonawcą robót jest firma Womax, z którym stowarzyszenie współpracowało już przy renowacji schronu nr 1. Piaskowanie przeprowadzane jest po to, by pozbyć się smoły i niezliczonych warstw farb i brudów, a przy tym nie zaszkodzić i nie zetrzeć śladów deskowania.
Obiekt, jak i znajdujące się wokół niego są elementem tzw. Punktu Oporu „Łagiewniki”. Kiedyś punkt ten chronił osiedle Łagiewniki (obecnie dzielnicę Bytomia) od strony niemieckiej granicy. Początek jego budowy przypada na 1936 rok, a przez kolejne lata rozbudowywano obiekt, wzmacniając poszczególne odcinki. Budowa trwała aż do samego wybuchu II wojny światowej. Największe obiekty wzniesiono w latach 1936-1938.