Czy zdarzyła się kiedykolwiek sytuacja w której musiałeś wykonać połączenie telefoniczne do dyżurnego Policji? Może musiałeś poinformować o niebezpieczeństwie inne służby? Ta czynność ta jest dziecinnie prosta. Wykręcamy numer 112 lub 997 i osoba będąca po drugiej stronie słuchawki każdego rozmówcę przeprowadzi przez taką rozmowę.
W rzeczywistości podczas takiej sytuacji słyszymy – „niech ktoś zadzwoni po policję” i każdy w swoim otoczeniu wyszukuje tej osoby która odważy się to zrobić, uważając, że ktoś inny zrobi to lepiej niż ja. Niestety w chwili zagrożenia życia i zdrowia czas reakcji ma podstawowe znaczenie. Wszelka zwłoka może mieć nieodwracalne konsekwencje.
Zastawiałeś się kiedyś co by było gdyby ktoś z Twojej rodziny lub bliskich potrzebował pomocy ? Też byś zwlekał, usprawiedliwiając się, że nigdy tego nie robiłeś lub nie wiesz co powiedzieć dyżurnemu podczas takiej rozmowy?
Ta czynność ta jest dziecinnie prosta. Wykręcamy numer 112 lub 997 i osoba będąca po drugiej stronie słuchawki każdego rozmówcę przeprowadzi przez taką rozmowę.
1. PODAJ DOKŁADNY ADRES MIEJSCA INTERWENCJI
Podczas informowania jednostki Policji o zdarzeniu niebezpiecznym w pierwszej kolejności podaj adres instytucji lub miejsca, z którego dzwonisz.
Jeżeli nie znasz adresu w które mają przyjechać służby podaj jego nazwę lub lokalizację (np. jestem w banku na przeciw kościoła, przy skrzyżowaniu w miejscowości x).
PAMIĘTAJ:
Podanie w pierwszej kolejności adresu interwencji powoduje, że w momencie zerwania połączenia dyżurnym, będzie on widział w jakie miejsce ma wysyłać patrol policji,
Policjanci dyżurujący przy telefonie są osobami, które znają topografię miejsca, w którym pełnią służbę. Nawet na podstawie bardzo lakonicznego przekazu zlokalizują miejsce, z którego dzwonisz.
2. PRZEDSTAW SIĘ
Podaj swoje imię i nazwisko.
PAMIĘTAJ:
Powiadomienie służb o konieczności interwencji nie jest jednoznaczne z tym, że z urzędu nabywasz procesowy status świadka. Nie bój się, nie będziesz musiał(a) w związku ze zgłoszeniem być przesłuchiwany w jednostce policji czy zeznawać w Sądzie. Jeżeli chcesz poinformować o zdarzeniu anonimowo, przekaż takie informacje funkcjonariuszowi, z którym prowadzisz rozmowę.
3. POINFORMUJ, ŻE JESTEŚ PRACOWNIKIEM KONKRETNEJ INSTYTUCJI np. szkoły, banku lub innej placówki
Poinformowanie o tym fakcie dyżurnego pozwala urealnić zaistniałe zdarzenie i pomoże policjantowi w odpowiedni sposób nadać odpowiedni priorytet czynnościom. W razie konieczności nawiązania przez służby kontaktu z osobą zgłaszającą służby interwencyjne będą mogły kontaktować się ze wskazaną instytucją.
PAMIĘTAJ:
W momencie, gdy kontaktujesz się z dyżurnym policji on w tym czasie ma wiele innych zgłoszeń interwencyjnych z Twojej okolicy,
Nadanie odpowiedniego priorytetu interwencji zależy od okoliczności zdarzenia, ale także i miejsca. Inne czynności zostaną podjęte w momencie np. włamania do placówki bankowej, a inne w momencie włamana do prywatnej piwnicy.
4. OPISZ DOKŁADNIE ZDARZENIE
- Co się stało i gdzie?
- O której godzinie?
- Czy są osoby ranne?
- Czy ktoś potrzebuje pomocy lekarskiej?
- Czy sprawca zdarzenia jest na miejscu?
- Ilu było sprawców?
- Jak był ubrany sprawca?
- Mężczyzna, Kobieta?
- Czy z miejsca ataku oddalił się pieszo czy samochodem? Jeżeli pamiętasz podaj kolor, marka, model pojazdu,
- Czy napastnik miał broń palną lub inne niebezpieczne narzędzie?
- Czy używał broni palnej lub innego niebezpiecznego narzędzia?
PAMIĘTAJ:
Nigdy nie okłamuj dyżurnego. Jeżeli nie jesteś w stanie podać rysopisu lub wyglądu sprawcy zdarzenia, nie wymyślaj. To naturalna rzecz występująca w zdarzeniach o dynamicznym przebiegu. Jeżeli twierdzisz, że sprawca miał np. niebieski kolor kurtki, a kolega uważa, że jednak to był zielony w tym momencie podaj dwa kolory (niebieski lub zielony),
Dyżurny może Tobie przerywać. Nie obrażaj się. Potrzebuje on konkretnych, zwięzłych informacji. Do jego zadań należy min. w jak najszybszy sposób ocenić sytuację, potencjalne zagrożenie i wstępnie zakwalifikować zdarzenie. Na dłuższe opowieści będzie czas w rozmowie z policjantami, którzy przyjadą na miejsce zdarzenia.
5. PODAJ NUMER TELEFONU Z KTÓREGO DZWONISZ
Podanie numeru kontaktowego ułatwia pracę służbą i udzielanie pierwszej pomocy. Podaj numer telefonu komórkowego. W ostateczności pozostaw numer stacjonarny na Twoje biurko.
PAMIĘTAJ:
Pozostawienie numeru telefonu do kontaktu wpłynie na jakość i szybkość podjęcia interwencji przez policjantów. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest podanie numeru telefonu komórkowego. Może się zdarzyć, że policjanci, którzy przyjadą na miejsce interwencji będą zmuszeni nawiązać kontakt z osobą zgłaszającą np. (zamknięte drzwi do budynku, w którym mam być przeprowadzona interwencja). W tym momencie dyżurny nawiąże z Tobą kontakt telefoniczny.
6. W PRZYPADKU ROZMOWY TELEFONICZNEJ, PAMIĘTAJ, ABY NIE ODKŁADAĆ PIERWSZY SŁUCHAWKI TELEFONU.
To kolejny ważny element, o którym należy pamiętać podczas rozmowy z dyżurnym Policji. To Policjant zawsze kończy pierwszy rozmowę, nie Ty.
PAMIĘTAJ:
Dyżurny udzieli Tobie wskazówek co do dalszego postępowania. Poinformuje także o najbliższych działaniach Policji w związku z przekazaną przez Ciebie informacją. Z reguły końcowy komunikat dyżurnego będzie następującej treści np. – „Zgłoszenie przyjąłem, wysyłam patrol”.
W chwili, gdy odłożysz słuchawkę telefonu jako pierwszy dyżurny nie będzie miał możliwości przekazania Tobie wszystkich niezbędnych informacji (np. dopytać o szczegóły związane z podjęciem interwencji lub potwierdzić Twój numer telefonu do kontaktu )
Rozmowa z dyżurnym to nic strasznego. Twój telefon może uratować czyjeś życie. Najważniejsza to wykonać połączenie, a resztę „pracy” wykona za Ciebie policjant .
źródło: https://www.akademia-bezpieczenstwa.info