Nowa nitka kolejowa przez Chorzów Batory i nowa stacja „Chorzów Hajduki”? Sześć inwestycji kolejowych z Metropolii GZM uzyskało dofinansowanie w ramach rządowego programu Kolej Plus. Jedna z nich będzie prowadzić przez Chorzów.
Aż sześć projektów liniowych z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii otrzymało dofinansowanie na budowę torów i infrastruktury kolejowej w ramach rządowego programu Kolej Plus! Każda z nich realizuje koncepcję Kolei Metropolitalnej, a łączny koszt inwestycji to ok. 1,65 mld złotych. Większość tej kwoty - od 75 do 85 procent zależnie od projektu – będzie finansowana z budżetu programu.
Zakwalifikowanie wszystkich naszych projektów liniowych, które zgłosiliśmy to bardzo duży sukces. Przede wszystkim przybliża nas w dużym stopniu do powstania Kolei Metropolitalnej w GZM – wyjaśnia Grzegorz Kwitek, członek Zarządu GZM.
Jeden ze zwycięskich projektów to stworzenie nowego połączenia w ramach aglomeracji GZM na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice linii kolejowej nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald, który będzie stanowił alternatywę dla obecnego węzła kolejowego.
Nowe połączenie kolejowe będzie przebiegać przez Chorzów Batory
Nowe połączenie kolejowe powstanie w miejscu dawnej linii kolejowej nr 651 Radoszowy – Gottwald, przebiegającej niegdyś przez Hajduki. Posterunek odgałężny istnieje w pobliżu ul. Niedźwiedziniec. W ten sposób mają powstać stacje osobowe po stronie Rudy Śląskiej, a na terenie Chorzowa zostanie zbudowany przystanek o prawdopodobnej nazwie „Chorzów Hajduki” bądź „Chorzów Niedźwiedziniec”. Stanie w Chorzowie Batorym w okolicy Starego Osiedla i Prologis Park Chorzów.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia stała się partnerem we wszystkich projektach. Wspólnie z liderami, czyli gminami GZM podjęła decyzję o zwiększeniu wkładu własnego dla wszystkich projektów. To sprawiło, że zgłoszone pomysły otrzymały dodatkowe punkty w rankingu, przez co miały większe szanse na zwycięstwo i finalną realizację.
Szacowany wkład własny zagwarantowany przez GZM dla zakwalifikowanych sześciu projektów, które mają zostać zrealizowane w Programie „Kolej+” to ponad 305 mln zł – wyjawił Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu GZM.
Realizacja inwestycji w ramach programu Kolej Plus ma zakończyć się planowo w 2028 roku.
Pozostałe projekty liniowe w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, które otrzymały dofinansowanie:
- Prace na linii kolejowej nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska
- Odbudowa linii kolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączeń: Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto
- Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę 2. toru i dod. przystanków osobowych w Mikołowie
- Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linii kolejowej nr 142
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odc. Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p. odg.) do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową p.o. D.G. Gołonóg