Wiadomości z Chorzowa

Co trzeba wiedzieć o umowie B2B?

  • Dodano: 2022-08-10 12:30, aktualizacja: 2022-08-14 21:21

Umowy o pracę bardzo często są zastępowane przez umowy cywilnoprawne. Alternatywą w tym zakresie są także kontrakty B2B, które wymagają od wykonawcy spełnienia jednego podstawowego warunku. Czym jest umowa B2B i jakie są jej najważniejsze cechy?

Co to jest umowa B2B? 

Przez umowę B2B powinniśmy rozumieć kontrakt cywilny pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Bardzo często takie zobowiązanie jest określane mianem umowy współpracy. Umowa B2B wymaga dla swej ważności, aby wykonawca prowadził działalność gospodarczą, przy czym nie ma znaczenia, w jakiej dokładnie formie będzie to następowało (najczęściej będzie to postać jednoosobowej działalności gospodarczej). 

Umowa B2B jest coraz popularniejsza w Polsce, głównie ze względu na wyższe zarobki, niż ma to miejsce przy stosunkach pracy. Pamiętajmy jednak, że ma to niestety swoje koszty – wykonujący określone zadania musi bowiem samodzielnie opłacać składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz zaliczki na podatek dochodowy. Zamawiający nie musi więc martwić się ciężarem zatrudnienia, tak jak występuje to w przypadku umów o pracę. 

Treść umowy B2B

Tak naprawdę umowa B2B jest w całości tworzona przez strony zobowiązania. Obecne przepisy nie odnoszą się w ogóle do treści takiego kontraktu. Podstawa nawiązania umowy B2B jest więc art. 3531 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Warto w tym miejscu przytoczyć wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie z 29 czerwca 2021 r. (sygn. akt I ACa 817/20), zgodnie z którym z zasad współżycia społecznego, określanych mianem lojalności i uczciwości stron przy zawieraniu umów wzajemnych w obrocie cywilnoprawnym, wynika, że umowa wzajemna powinna stwarzać równorzędne warunki jej realizacji. W stosunkach zobowiązaniowych obowiązuje strony zasada lojalności kontraktowania wynikająca chociażby z zasady uczciwego obrotu, co należy rozumieć jako szeroko rozumiany szacunek dla drugiego człowieka. Uczciwość przedsiębiorcy (uczciwość kupiecką) należy odnieść do całokształtu jego działalności, w stosunkach zewnętrznych oraz wewnętrznych. Naruszenie tej zasady wywołuje sankcje cywilnoprawne. Zasada lojalności stron umowy wymaga aby obie strony umowy postępowały wobec siebie uczciwie.

Umowa B2B powinna w swej treści zawierać co najmniej:

  • prawidłowe oznaczenie jej stron – zamawiającego oraz wykonawcę,
  • wskazanie przedmiotu umowy,
  • opis wynagrodzenia przysługującego wykonawcy, formę i termin jego płatności,
  • określenie wzajemnych praw i obowiązków stron,
  • podpisy stron.

Oprócz ww. elementów strony umowy B2B mogą dodać do niej wszelkie inne wybrane przez siebie zapisy, pod warunkiem oczywiście, że będą one zgodne z zasadami współżycia społecznego oraz obowiązującym prawem. Dopuszczalne jest zatem wprowadzenie np. prawa do odpłatnego urlopu dla wykonawcy, kar umownych lub możliwości wcześniejszego wypowiedzenia umowy. 

Czy umowa B2B jest umową o pracę?

Tak naprawdę kontrakt B2B nie może być utożsamiany z umową o pracę, nie powoduje bowiem powstania stosunku pracy. Jednocześnie trzeba pamiętać, że umowa B2B nie może w żaden sposób być rozwiązaniem na ominięcie prawa pracy, tj. kontrakt ten nie może zastępować umowy o pracę. 

Zgodnie z treścią art. 22 Kodeksu pracy przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Zatrudnienie w ww. warunkach jest zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy. Nie jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową cywilnoprawną przy zachowaniu tak określonych warunków wykonywania pracy. 

Umowę o pracę uważa się za zawartą dla pozoru (art. 83 § 1 KC w związku z art. 300 KP), jeżeli przy składaniu oświadczeń woli obie strony mają świadomość, że osoba określona w umowie o pracę jako pracownik nie będzie świadczyć pracy w ramach reżimu pracowniczego, a osoba wskazana jako pracodawca nie będzie korzystać z jej pracy. 

Przy tym, pozorność umowy o pracę ma miejsce nie tylko wówczas, gdy mimo jej zawarcia praca w ogóle nie jest świadczona, ale również wtedy, gdy jest faktycznie świadczona, lecz na innej podstawie niż umowa o pracę. 
O tym, czy strony prawidłowo układają i realizują stosunek pracy, stanowiący tytuł ubezpieczeń społecznych, nie decyduje formalne tylko zawarcie umowy o pracę, wypłata wynagrodzenia, przystąpienie do ubezpieczenia i opłacenie składki, czy wystawienie świadectwa pracy, ale faktyczna realizacja umowy, zgodnie z jej treścią i w warunkach charakterystycznych dla tego stosunku prawnego. Jeżeli nawet strony zawrą umowę cywilnoprawną, ale praca faktycznie świadczona jest w warunkach stosunku pracy, to należy uznać, że niezależnie od nazwy zawartej umowy, zawarta została umowa o pracę, a strony łączy stosunek pracy.

Treść artykułu napisana we współpracy z kancelarią JCZ Kancelaria Radców Prawnych. Jeżeli szukają Państwo pomocy prawnej w temacie opisanym powyżej to serdecznie zapraszamy do kontaktu bezpośredniego z kancelarią. Kancelaria świadczy profesjonalną pomoc prawną dla klientów z całej Polski. Zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego.

JCZ Kancelaria Radców Prawnych Bydgoszcz
Jagiellońska 69/1, 
85-027 Bydgoszcz

tel. 603774089
biuro@jczkancelaria.pl

Polecamy również:

Justyna DudekJustyna Dudek
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojChorzow.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.