Czym jest KseF, czyli prawdziwa rewolucja w fakturach!
1 stycznia 2022 roku wprowadzony został Krajowy System e-Faktur (KSeF), stanowiący rewolucję w dziedzinie wystawiania, przechowywania i przesyłania faktur. Choć system obecnie jest dobrowolny, docelowo już od 1 lipca 2024 roku system stanie się obowiązkowy i wszystkie faktury będą musiały być wystawiane przez KSeF.
Od 2024 roku wystawianie faktur bez dostępu do internetu stanie się praktycznie niemożliwe. Konieczne będzie w tym celu stosowanie KSeF-u, czyli narzędzia Ministerstwa Finansów, umożliwiającego wystawianie, przechowywanie i przesyłanie h faktur ustrukturyzowanych.
System KSeF sprawdza poprawność wystawianych faktury, przypisuje fakturom odpowiednie numery identyfikujące oraz monitoruje datę i godzinę wystawienia faktur. W przypadku wystąpienia błędów system informuje o odrzuceniu faktury. KSeF zapewnia także stały monitoring faktur przez organy podatkowe, które będą mogły przeprowadzać zautomatyzowane kontrole podatkowe.
Zachętą ze strony Ministerstwa Finansów, do wdrożenia KSeF, jeszcze w fazie dobrowolności stosowania systemu, jest skrócenie terminu zwrotu VAT z 60 do 40 dni.
Zalety e-Faktur:
Przedsiębiorcy nie będą musieli przechowywać wystawianych faktur. Faktury będą przechowywane w systemie przez okres 10 lat.
Podczas ewentualnej kontroli podatkowej urząd skarbowy nie będzie wymagał okazania faktur.
Przedsiębiorcy nie będą musieli wystawiać duplikatów faktur, gdyż w systemie nie ma ryzyka utraty lub znszczenia faktury
Wszystkie faktury występować będą w ujednoliconej formie, co ułatwi porównywanie ich organom podatkowym.
System umożliwi także nie tylko wystawianie, ale i odbiór dokumentów. Oznacza to, że osoby prowadzące firmy nie będą musiały czekać na dostarczenie faktury pocztą lub jeździć do kontrahenta, aby fizycznie odebrać fakturę.
Każda faktura będzie poprawnie wystawiona. System nie pozwoli na wystawienie faktury z błędem.
Podsumowując, system KSeF to prawdziwa rewolucja dla przedsiębiorców, ale również potężne narzędzie dla Krajowej Administracji Skarbowej, umożliwiające bieżącą i zautomatyzowaną kontrolę rozliczeń. System zwiększy bezpieczeństwo transakcji handlowych, a także skutecznie uniemożliwi zaginięcie czy zniszczenie dokumentów
Niniejszy artykuł został opracowany przez redakcję portalu ZaufanyAdwokat.pl, którego misją jest szerzenie i promowanie świadomości prawnej w różnych obszarach prawa. Mamy nadzieję, że artykuł przyczyni się do zwiększenia świadomości na temat Krajowego Systemu e-Faktur. Pamiętajmy, że niniejszy tekst nie stanowi porady prawnej i w przypadku konieczności rozwiązania konkretnych problemów prawnych, zalecamy skorzystanie z usług specjalistów.


















Dodaj komentarz