Problem z nieruchomością?
Dokonujesz kupna nieruchomości? Wpisu do księgi wieczystej? Załatwiasz sprawy urzędowe? Zgłoś się po fachową pomoc. Wielu rzeczy możesz sam nie dopilnować.
GDY KUPUJESZ NIERUCHOMOŚĆ
Decyzja o zakupie nieruchomości powinna zostać poprzedzona gruntownym sprawdzeniem jej stanu prawnego, a także ustaleniem możliwości jejzagospodarowania.
Kupujący musi mieć pewność że dokonuje zakupu od właściwej osoby. Należy sprawdzić czy nieruchomość nie jest obciążona prawami innych osób, a jeżeli jest– ustalić jaki będzie to miało wpływ na jej użytkowanie. Ważne jest również sprawdzenie czy nieruchomość będzie mogła zostać zagospodarowana w sposób założony przez nabywcę oraz czy ma zapewniony odpowiedni dostęp do drogi publicznej.
Brak świadomości co do obowiązków właściciela nieruchomości, istniejących obciążeń lub ograniczeń możliwości zagospodarowania powoduje powstanie wielu problemów organizacyjnych i finansowych.
ZAŁATWIASZ SPRAWY URZĘDOWE
Sprawy „urzędowe” dotyczące nieruchomości często są realizowane na gruncie prawa cywilnego, np.:
- wykup prawa użytkowania wieczystego
- roszczenie gminy o zwrot bonifikaty otrzymanej w związku z nabyciem od lokalu mieszkalnego.
W większości sprawa elementy prawa cywilnego wiążą się ze stosowaniem określonych procedur administracyjnych np. w postępowaniach:
- o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
- o wywłaszczenie nieruchomości,
- o zwrot nieruchomości,
- o ustalenieopłaty adiacenckiej (naliczanej „z urzędu” przy podziale nieruchomości lub budowie infrastruktury technicznej),
- o ustalenie renty planistycznej (naliczanej „z urzędu” przy sprzedaży nieruchomości na terenie dla którego uchwalono lub zmieniono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego)
- o odszkodowanie z tytułu zajęcia nieruchomości pod drogę,
- o zajęcie nieruchomości w trybie przepisów prawa budowlanego.
Ze względu na znaczny stopień skomplikowania tych spraw, w wielu przypadkach właściciele lub użytkownicy wieczyści nieruchomości tracą czas oraz pieniądze w związku z nieznajomością procedur lub niezrozumieniem pism urzędowych.
DOKONUJESZ WPISU LUB WYKREŚLENIA Z KSIĘGI WIECZYSTEJ
Każda nieruchomość powinna mieć założoną księgę wieczystą. W sprawach wieczystoksięgowych ważne jest prawidłowe wypełnienie wniosku (urzędowego formularza) oraz dołączenie odpowiednich załączników.
Wnioski mogą dotyczyć np. sprostowania wpisów nieprawidłowych np. numeru działki lub jej powierzchni, wpisania (wykreślenia) prawa własności, prawa użytkowania wieczystego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego – np. po nabyciu spadku, wpisania (wykreślenia) służebności, użytkowania, praw najemcy, prawa dożywocia, roszczeń osobistych itp.
NABYŁEŚ NIERUCHOMOŚĆ W SPADKU
W takim przypadku zakres działań uzależniony jest od rodzaju nieruchomości (lokal mieszkalny, lokal użytkowy, garaż, budynek mieszkalny, nieruchomość gruntowa), tego czy spadkobierca stał się jednym właścicielem (użytkownikiem wieczystym) czy tez jest jednym z wielu współwłaścicieli (współużytkowników wieczystych) nieruchomości oraz od zamierzeń spadkobiercy do dalszego postepowania z nieruchomością.
Po nabyciu spadku bardzo ważne jest poznanie praw i obowiązków związanych z nabyciem konkretnej nieruchomości, określenie dalszych zamierzeń nabywcy oraz przygotowanie właściwych dokumentów zmierzających do realizacji zaplanowanych działań. Na spadkobiercy ciążą, między innymi, obowiązki wynikające z prawa podatkowego oraz obowiązek ujawnienia swojego prawo w prowadzonej dla nieruchomości księdze wieczystej. W przypadku nabycia udziału w nieruchomości konieczne może być podjęcie działań zmierzających od zniesienia współwłasności.
NA TWOJEJ NIERUCHOMOŚCI ZNAJDUJĄ SIĘ URZĄDZENIA INFRASTRUKTYRY TECHNICZNEJ (RURY, SŁUPY ITP.)
W takim przypadku należy ci się od właściciela urządzeń infrastruktury technicznej, wynagrodzenie za korzystanie z nieruchomości. Wynagrodzenie może zostać ustalone w formie umowy pomiędzy właścicielem nieruchomości (np. umowy dzierżawy części nieruchomości), a właścicielem urządzenia lub poprzez ustanowienie na nieruchomości ograniczonego prawa rzeczowego – służebności przesyłu.
TWOJA NIERUCHOMOŚĆ NIE MA DOSTĘPU DO DROGI PUBLICZNEJ
Przez dostęp do drogi publicznej należy rozumieć bezpośredni dostęp do tej drogi lub dostęp do niej przez drogę wewnętrzną, w której posiada się udział lub służebność drogi koniecznej. Dostęp do drogi publicznej jest niezbędny w celu realizacji na nieruchomości prac budowlanych.
Jeżeli nieruchomość nie ma dostępu do drogi publicznej konieczne jest ustalenie możliwości jej skomunikowania z drogą publiczną, a następnie w zależności od okoliczności – prowadzenie działań w celu uzyskania służebności gruntowej (ograniczonego prawa rzeczowego uprawniającego do przejazdu przez nieruchomość cudzą) lub nabycia udziału w prawie do nieruchomości sąsiedniej (lub części nieruchomości) posiadającej dostęp do drogi publicznej.

Jeżeli masz problemy w sprawach tutaj opisanych lub innych, których przedmiotem są prawa do nieruchomości.
Jeżeli planujesz nabycie nieruchomości.
Jeżeli otrzymałeś pismo lub decyzję i chcesz poznać swoje uprawnienia.
Jeżeli interesujesz się tematyką regulacji stanów prawnych nieruchomości.
Zapraszamy do kontaktu:
- poprzez formularz kontaktu na stronie internetowej www.nexasinvest.pl lub email [email protected]
- telefonicznie pod nr (32) 320 00 23
- osobiście w siedzibie Spółki (Chorzów, ul. Batorego 48) po uprzednim ustaleniu terminu poprzez email lub telefonicznie.
Tagi:
Pomoc


















Komentarze (1) DODAJ