Alternatywne połączenie aglomeracyjne Gliwic z Katowicami przez Chorzów Hajduki – to jeden z projektów złożonych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię do rządowego programu „Kolej Plus”.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zgłosiła do rządowego programu „Kolej Plus” 15 projektów. Ich łączny koszt to ok. 1,7 mld zł, a szacowany koszt własny Metropolii to ponad 200 mln zł.
- Lista propozycji to efekt intensywnej współpracy Metropolii oraz gmin członkowskich, by składane wnioski wpisywały się w koncepcję Kolei Metropolitalnej. Otrzymanie dofinansowania na realizację tych inwestycji przyspieszy proces jej budowy i usprawni funkcjonowanie transportu szynowego na terenie GZM – informuje Metropolia.
Będzie nowe połączenie kolejowe biegnące przez Chorzów Batory?
Wśród zgłoszonych projektów jest sześć koncepcji liniowych, które mają usprawnić połączenia na trasie kilku gmin z miastem wojewódzkim, czyli Katowicami. Wśród nich jest projekt o nazwie „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 165 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald”. Kolejowy przystanek w Chorzowie Batorym miałby się znajdować w okolicy Niedźwiedzińca i centrum logistycznego.
Wnioski złożone do programu „Kolej Plus” zostaną teraz ocenione przez PKP PLK i w grudniu ogłoszona zostanie lista projektów, które zakwalifikowały się do drugiego etapu. Później wnioskodawcy będą mieli 12 miesięcy na przygotowanie niezbędnych dokumentów. Następnie projekty będą podane kolejnej ocenie, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do programu „Kolej Plus”. Realizacja wybranych inwestycji ma potrwać do 2028 roku.