Aplikacja Going., jedna z biletyn sprzedających wejściówki na FEST Festival, postanowiła wyjść naprzeciw osobom, które zakupiły u nich bilety i dokładniej wyjaśnić, jak przebiega zwrot środków. Wyjaśnia także, skąd wynika fakt, iż część festiwalowiczów musi zgłaszać się o zwrot środków bezpośrednio u organizatora FESTa.
Odwołany FEST Festival i zwrot biletów
Szum wokół odwołanego FEST Festivalu nie cichnie. W sieci nie brakuje oburzonych głosów osób, które zakupiły bilety na tak duże wydarzenie, które finalnie się nie odbyło. Pośrednicy sprzedający bilety zareagowali natychmiast – wysłali do wszystkich klientów wiadomości z pełną instrukcją, jak dokonać zwrotu. Zaskoczone poczuły się osoby, które kupiły bilety przez Going. po 7 listopada 2022 roku – muszą one zwrócić się do organizatora, który na początku ogłosił upadłość, co wiązało się z niemożnością wypłacania przez spółkę jakichkolwiek należności, łącznie ze zwrotem za bilety. Kilka dni później FEST zmienił zdanie – zamiast upadłości będzie restrukturyzacja, co zmienia postać rzeczy.
- Właśnie w tej chwili powinniśmy otwierać bramy festiwalu dla pierwszych gości tegorocznej edycji FESTa. Niestety, w tym roku nie będzie nam dane spotkać się w Parku Śląskim. Jesteśmy głęboko przejęci tym, że nie sprostaliśmy Waszym oczekiwaniom. Robimy wszystko co w naszej mocy, żeby naprawić zaistniałą sytuację i wziąć odpowiedzialność za nasze błędy. W związku z tym postanowiliśmy, że decyzja o upadłości była przedwczesna i przygotowujemy się do procesu restrukturyzacji, z nadzieją na odzyskanie Waszego wsparcia i zaufania – czytamy w oświadczeniu FEST Festivalu.
Oznacza to, że spółka będzie mogła wypłacać należności za bilety.
Dwa modele sprzedaży w Going.
Skontaktowała się z nami Anna Maria Żurek, współtwórczyni marki i aplikacji Going., która postanowiła opowiedzieć nieco więcej na temat zastosowanych modeli sprzedaży biletów na FEST Festival.
- Pierwszy to sprzedaż agencyjna, która polega na tym, że klienci zawierają umowę sprzedaży z organizatorem wydarzenia - podobnie, jak np. na portalach z hotelami, czy aplikacjach do zamawiania jedzenia. Drugi - to sprzedaż własna. W takim przypadku klienci zawierają umowę sprzedaży z Going. Przez długi czas prowadziliśmy sprzedaż na Festa głównie w modelu własnym. Ta forma wiązała się z rozliczaniem z organizatorami wydarzeń dopiero po tym, kiedy wydarzenia się odbyły - czyli pieniądze zabezpieczamy u siebie aż do regulaminowej wypłaty środków po evencie. W modelu agencyjnym, który przeważa w przypadku Festa, Going., jako pośrednik, pobierał od klientów jedynie opłatę serwisową, a środki z biletów trafiały na bieżąco do organizatora wydarzenia, w tym przypadku - do firmy Fest Festival sp. z o.o.
Dlaczego Going. zdecydowało się na zastosowanie modelu agencyjnego? Anna Maria Żurek wyjaśnia, że po okresie pandemii Covid wielu organizatorów wydarzeń potrzebowało szybszego, bieżącego rozliczania wydatków związanych z organizacją wydarzeń m.in.: płacenia zaliczek artystom i podwykonawcom.
- Dlatego już od początku 2022 roku Going. zawierał z różnymi organizatorami wydarzeń umowy w modelu agencyjnym. Jedną z takich firm była spółka Fest Festival sp. z o.o. Zmiana nastąpiła na początku listopada 2022 roku. W każdym modelu sprzedaży informacje na temat sprzedawcy były odpowiednio udostępnione na ścieżce zakupowej - w formie stosownych zgód, których akceptacja była niezbędna, aby przejść do płatności – mówi Anna Maria Żurek.
Zatem to, w jaki sposób klient korzystający z aplikacji Going. otrzyma zwrot za zakupiony bilet, zależy od tego, czy zakupił go w trakcie obowiązywania modelu własnego (do 7 listopada 2022) czy modelu agencyjnego (po 7 listopada 2022).
Jak uzyskać zwrot z Going.?
Anna Maria Żurek wyjaśniła także krok po kroku, jak na stronie Going. starać się o zwrot pieniędzy za bilet zakupiony w ramach modelu własnego, czyli do 7 listopada 2022.
- Na naszej stronie istnieje ścieżka, gdzie można wybrać "Pomoc", dalej: zjechać na dół strony i wybrać "Napisz do nas wiadomość", a następnie wybrać z listy "Zwrot". W tym miejscu przechodzi się do panelu zarządzania biletem. Każdy bilet, który podlega zwrotowi, ma aktywne pola - w ten sposób zgłasza się zwrot i jest on realizowany systemowo. Klienci, którzy nabyli bilety na Fest Festival w modelu sprzedaży własnej, działającym do 7 listopada 2022 roku otrzymają zwrot w regulaminowym terminie, tj. najpóźniej w ciągu 14 dni. Tu działamy tak samo, jak inne bileterie, do których aktualnie często jesteśmy porównywani.
Uspokaja także osoby, które kupiły bilety po 7 listopada zeszłego roku – w ciągu 14 dni otrzymają zwroty opłaty serwisowej pobieranej przez Going. Resztę środków wypłaci im FEST Festival, na podstawie modelu agencyjnego.
- Klienci, którzy nabyli bilety na Fest Festival od Fest Festival sp. z o.o., czyli skorzystali z modelu sprzedaży agencyjnej, działającego od 7 listopada 2022 roku, otrzymają zwrot opłat serwisowych pobranych przez Going. również najpóźniej w ciągu 14 dni. Środki z bazowej ceny biletu były w myśl umowy przekazywane na bieżąco do organizatora. Klienci powinni zgłosić się do ich sprzedawcy, czyli do firmy Fest Festival sp. z o.o. Poinformowaliśmy o tym w specjalnych ogłoszeniach po oficjalnym odwołaniu festiwalu. W tym przypadku zwrot opłaty serwisowej - czyli naszego wynagrodzenia - następuje automatycznie, bez konieczności działania po stronie klientów. Stąd też nie ma potrzeby tworzenia dodatkowej ścieżki na naszej stronie.
Ewentualne dodatkowe pytania dotyczące biletów na FEST Festival można kierować na specjalnie stworzony adres mailowy: odwolany_fest@goingapp.pl. Anna Maria Żurek zapewnia, że obsługa serwisu odpisuje tak szybko, jak to możliwe.