Seniorzy na celowniku? Miejski Rzecznik Konsumentów zabrał głos w sprawie nieuczciwych pokazów, z których kolejny ma mieć miejsce w piątek 12 listopada. To ostrzeżenie przed próbą manipulacji zakupu niepotrzebnych produktów.
Miejski Rzecznik Konsumentów postanowił przestrzec mieszkańców Chorzowa, szczególnie seniorów przed uczestnictwem w nieuczciwych pokazach organizowanych przez rozmaite firmy. Wiadomo, że w piątek 12 listopada w znanej w mieście restauracji ma mieć miejsce spotkanie nazwane „Śląskie dba o zdrowie”.
Rzecznik Konsumentów powiadomił, że otrzymał sporą liczbę wiadomości sygnałów od chorzowian, którzy byli zachęcani do udziału w tym wydarzeniu. Mieli otrzymać prezent w postaci darmowego pulsoksymetru i bezpłatnych badań.
- Przedstawiciele firm zachęcają do wzięcia udziału prezentem lub promocją. Jednak nie informują o rzeczywistym celu spotkania. Ściągnięcie na spotkanie ma na celu nakłonienie do zakupu garnków, mat, urządzeń gospodarstwa domowego w znacznie zawyżonych cenach. Przekazując informację o wygranych podczas pokazu, wprowadzają w błąd sugerując, że uczestnikom spotkania trafia się wyjątkowa okazja. Jest to manipulują uczestnika. Konsumenci wychodzą ze spotkania z umowę sprzedaży na wysoką kwotę – informuje rzecznik konsumentów.
Miejski Rzecznik Konsumentów przy okazji postanowił przypomnieć chorzowianom na co zwracać uwagę w przypadku otrzymania zaproszeń lub zachęt do udziału w podobnych spotkaniach, a także jak reagować, jeśli do naszych drzwi zapuka przedstawiciel handlowy nieznanej nam i budzącej podejrzenia firmy.
Miejski Rzecznik Konsumentów ostrzega przed pokazami
Przede wszystkim, warto zwracać uwagę na wszelakie pułapki w otrzymywanych zaproszeniach.
Nie daj się zwieść, że chodzi tylko o bezpłatne badania czy wykład. Pamiętaj, że prezenty przeważnie nie są za darmo – zastanów się, czy są warte twojego czasu i narażania się na pokusę – wyjaśnia rzecznik konsumentów.
Lepiej również przemyśleć kilkukrotnie decyzję dotyczącą zakupu. Każdy z nas ma prawo do rzetelnej informacji na temat oferowanych produktów. Warto zapytać o ich właściwości, porównać ceny i nie dawać sobie wmówić, że musimy kupić daną rzecz od razu, bo później nie będzie już takiej okazji czy promocji.
To jednak nie wszystko. Miejski Rzecznik Konsumentów stworzył specjalną listę istotnych zasad bezpieczeństwa w tej kwestii:
- Uważaj przy płatności na raty. Dokładnie przeczytaj umowę i załączniki do niej, włącznie z tym, co jest napisane „małym drukiem”. Sprawdź, czy nie ma ukrytych dodatkowych kosztów. Jeśli podpisujesz weksle in blanco, upewnij się, że widnieje na nich klauzula „nie na zlecenie” lub inna równoznaczna.
- Domagaj się dokumentów. Sprzedawca musi ci dać 1 egzemplarz umowy, wszelkie załączniki do niej, regulaminy promocji.
- Możesz odstąpić od umowy. Masz na to 14 dni od otrzymania towaru. Jeśli sprzedawca cię o tym nie poinformował, termin wydłuża się do 12 miesięcy. Po wysłaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy, musisz w ciągu 14 dni na własny koszt odesłać produkt. Pismo o odstąpieniu od umowy należy przygotować w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, jeden egzemplarz wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, drugi zachować dla siebie.
- Wadliwy produkt możesz reklamować. Jeśli sprzęt się zepsuje (oczywiście nie z twojej winy), możesz żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a nawet gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Sprzedawca odpowiada w ramach rękojmi za wady, które wystąpiły ciągu 2 lat od daty wydania towaru.
Gdzie można otrzymać pomoc w przypadku bycia ofiarą oszustwa, posiadania wątpliwości lub konsumenckich problemów? Wystarczy telefon na infolinię konsumencką 801 440 220 lub 22 290 89 16, mail na adres: porady@dlakonsumentow.pl. Można również skontaktować się z rzecznikiem konsumentów lub Inspekcją Handlową.
Mieszkańcy Chorzowa mają możliwość kontaktu z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów urzędującym w biurze przy ul. Rynek 8 lub pod numerem telefonu (32) 41 65 420.