Grupa posłów Koalicji Obywatelskiej z województwa śląskiego postanowiła pomóc rozwiązać problemy związane z estakadą. Na dobry początek złożyli interpelację poselską do Ministra Infrastruktury.
Posłowie interweniują
Interpelację do Ministerstwa Infrastruktury wspólnie złożyli posłowie Koalicji Obywatelskiej ze Śląska: Łukasz Ściebiorowski, Tomasz Głogowski, Marta Golbik, Ewa Kołodziej, Urszula Koszutska i Monika Rosa. W jej pierwszej części przybliżają, jak od zamknięcia estakady wygląda codzienność mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
- Zamknięcie jednej z kluczowych arterii drogowych w regionie spowodowało poważne utrudnienia i paraliż komunikacyjny, którego skutki stały się odczuwalne niemal natychmiastowo. W godzinach szczytu ruch drogowy w centrum Chorzowa oraz na trasach alternatywnych jest sparaliżowany, co generuje znaczne opóźnienia i utrudnienia w dojeździe do pracy, szkół, placówek medycznych oraz instytucji publicznych oraz zwiększone ryzyko wypadków drogowych w zatłoczonych miejscach objazdów. Stanowi to również bardzo duży problem dla lokalnych przedsiębiorców prowadzących dotychczas działalność gospodarczą zarówno w pawilonach handlowych znajdujących się pod estakadą i w najbliższym otoczeniu. Część z nich utraciła możliwość prowadzenia handlu, usług, a pozostali klientów, którzy nie mogą bezpośrednio do nich dojechać – czytamy w interpelacji.
Posłowie przytaczają decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o nakazaniu prezydentowi Chorzowa usunięcia zagrożenia poprzez wykonanie tymczasowego podparcia wszystkich przęseł estakady do 31 sierpnia. Rozwiązanie to miałoby przywrócić nośność użytkową obiektu i pozwolić w okresie kolejnych 4-5 lat opracować dokumentację przebudowy estakady – czyli jej rozbiórki i ponownej budowy. Twórcy interpelacji przytaczają również wypowiedzi władz Chorzowa, które są ukierunkowane na rozbiórkę obiektu.
- W piśmie do wojewody śląskiego Elżbieta Popielska, wiceprezydent Chorzowa stwierdza, że „władze miasta są ukierunkowane na rozpoczęcie prac zmierzających do rozbiórki estakady“. Z pisma władz Chorzowa do wojewody wynika też, że Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie sprawdza, ile może kosztować rozbiórka estakady. Temat estakady prezydent Chorzowa Szymon Michałek poruszył również podczas zgromadzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w dniu 16 czerwca br. Nawiązał m.in. do decyzji Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, stwierdzając, że „Podparcie na tym obiekcie jest niemożliwe, ponieważ ono spowoduje i tak katastrofę, tylko upadek tego obiektu z wysokości będzie zamortyzowany, a nie gwałtowny“. Prezydent potwierdził, że miasto chce w pierwszej kolejności rozebrać krótką część estakady, przenoszącą dotąd ruch samochodów i tramwajów nad linią kolejową nr 131, a następnie odbudować rampę tramwajów głównej magistrali Bytom – Katowice.
Poważne decyzje
W interpelacji posłowie proszą o przekazanie informacji o dokumentach, które wpłynęły do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie estakady ze strony prezydenta Chorzowa i instytucji miejskich. Podkreślają, że sprawa jest bardzo ważna ze względu na bezpieczeństwo chorzowian, jak i na codzienne funkcjonowanie mieszkańców GZM.
- Dalsze decyzje związane z funkcjonowaniem estakady i jej ewentualną przebudową lub rozbiórką powinny być podejmowane z dużą rozwagą, uwzględniając oczywiście bardzo ważny aspekt bezpieczeństwa mieszkańców, jak i funkcjonowania w szerokim otoczeniu lokalnej społeczności, w tym zapewnienia płynności ruchu drogowego w obrębie Chorzowa i miast sąsiednich – wskazują posłowie.
To jednak nie koniec – grupa posłów przekazuje w interpelacji zgłaszaną przez miasta na prawach powiatu w GZM potrzebę większego finansowania w zakresie utrzymania i remontów dróg krajowych. Pytają, czy w temacie planowane są jakiekolwiek prace legislacyjne, mające na celu pomóc samorządom.