Zabytkowa wieża wyciąga szybu „Prezydent” to jeden z symboli Chorzowa. Właśnie trwa jej renowacja. Przedsięwzięcie realizuje Firma Projektowo-Budowlana STOKŁOSA Sp. z o.o. Sp. k., z Bytomia.
Umowę na realizację inwestycji podpisano 17 lutego tego roku. Koszt realizacji zamówienia wyniesie 699.236,81 zł brutto. W planach jest także naprawa iluminacji świetlnej wieży szybu „Prezydent”
- Prace trwają już od kilku tygodni. Wieża jest cała zarusztowana. Wykonawca zdjął już ochronną warstwę farby. Szyb jest niemal 100-letnią budowlą żelbetową. W niektórych miejscach zbrojenie uległo korozji, dlatego trzeba te miejsca znaleźć i zabezpieczyć - wyjaśnia Kamil Nowak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Chorzowie.
Dodaje też, że prace będą obejmowały m.in. uzupełnienie ubytków w konstrukcji i ponowne pomalowanie wieży specjalną powłoką chroniącą szyb.
- Oprócz tego wykonany zostanie przegląd, oczyszczenie i zabezpieczenie elementów metalowych wieży - klatki schodowej, kół, masztu flagowego – wylicza Kamil Nowak.
Szyb Prezydent jedną z perełek Szlaku Zabytków Techniki
Przypomnijmy, że Szyb Prezydent należy do Kompleksu Sztygarka w Chorzowie. To zespół zabytkowych obiektów znajdujących się na terenie dawnej kopalni „Prezydent” w Chorzowie, nad którymi góruje Wieża Wyciągowa Szybu Prezydent. To wieża typu zastrzałowego, o wyjątkowej, żelbetowej konstrukcji i wysokości 42 m.
Kopalnia działała jako samodzielny zakład od 1932 do 1972 roku, a następnie stanowiła rejon Prezydent Kopalni Węgla Kamiennego Polska (później Polska-Wirek). Jednakże dopiero w 1945 roku przyjęła nazwę Prezydent i została włączona do Chorzowskiego Zjednoczenia Przemysłu Węglowego. Zakład czynny był do 1 lipca 1995 roku.
Wieża Szybu Prezydent powstała w 1933 roku
Wieża wyciągowa Szybu Prezydent to jeden z symboli Chorzowa. Zaprojektował ją w 1931 roku inżynier Ryszard Heileman z Katowic. Z kolei wybudowana została w 1933 roku. Wieża szybowa ma 42,5 metra wysokości, dwa zachowane koła linowe o średnicy 5.5 metra, umieszczone w stosunku do siebie równolegle. Konstrukcja posiadała także dwa skipy o pojemności 8 ton. Do napędu użyto maszyny wyciągowej z silnikiem elektrycznym zasilanym prądem elektrycznym o napięciu 6 kV i o 490 obrotach na minutę. W ciągu godziny transportowano do 320 ton urobku (40 cykli).
W latach 90. ubiegłego wieku zaprzestano jej używać, a 2008 roku miasto Chorzów odkupiło ją i wpisało ją do rejestru zabytków. Z kolei rok później przeprowadzono gruntowny remont. W następnym roku uporządkowano teren okalający zabytek, a także zdecydowano się na podświetlenie samej wieży. 4 listopada 2010 wieża została wpisana na listę Szlaku Zabytków Techniki.