Ograniczenie tonażowe na estakadzie. Od 3 lutego będą obowiązywały objazdy!

Czas czytania: 6 min.

Ze względu na ubytki w betonie na chorzowskiej estakadzie, władze miasta zdecydowały się na wprowadzenie ograniczenia tonażowego do 12 ton. Wejdzie ono w życie 3 lutego.

Ograniczenie na estakadzie

W środę, 29 stycznia, na rynku pod estakadą odbyła się konferencjaprasowa z udziałem przedstawicieli władz Chorzowa, dyrektora Zarządu Ulic i Mostów i rzecznika KMP w Chorzowie. Prezydent Szymon Michałek poinformował o konieczności wprowadzenia ograniczeń na estakadzie. Od 3 lutego na estakadzie będzie obowiązywało ograniczenie tonażowe do 12 ton, które nie będzie dotyczyło komunikacji miejskiej, pojazdów służb miejskich, pojazdów zaopatrzenia oraz samochodów uprzywilejowanych.

– 20 stycznia otrzymaliśmy opinię profesora Marka Salamaka z Politechniki Śląskiej w Gliwicach, który radzi nam taki ruch ze względu na to, że od jakiegoś czasu, a dokładnie pierwsze takie symptomy pojawiły się w 2023 roku, a w 2024 roku kolejne, części tej estakady zaczęły po prostu odpadać – mówi Szymon Michałek. 

Władze miasta postanowiły od razu zareagować i zadbać o bezpieczeństwo mieszkańców. W Budżecie Miasta zabezpieczono środki w wysokości 3 milionów złotych na wykonanie odpowiednich zabezpieczeń. W planach jest także przesunięcie środków z budżetu na wykonanie ekspertyzy przez specjalistów od obiektów mostowych. Na jej podstawie podejmowane będą dalsze kroki. 

Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie przystąpił do zabezpieczania spękań, które pojawiły się na obrysie estakady. Są to spękania, które powodują odpadanie drobnych elementów betonowych. Po zabezpieczeniu w październiku przystąpiliśmy do prac związanych z naprawą miejscową betonu, który odpada. Kontynuujemy te prace – mówił podczas konferencji Robert Kuśmirek, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów. 

W związku z wprowadzeniem ograniczeń tonażowych, samochody niespełniające warunków będą musiały poruszać się objazdami. Będą one przebiegały:

  • z kierunku skrzyżowania ulic Katowickiej, Parkowej i al. Wojska Polskiego w kierunku Bytomia (droga krajowa nr 79) do czasu oddania do użytku mostu nad rzeką Rawą: al. Wojska Polskiego – ul. Górnicza – ul. Racławicka – al. Bojowników o Wolność i Demokrację – droga wojewódzka nr 902 (kierunek Świętochłowice) – ul. Nomiarki – ul. 75 Pułku Piechoty – ul. Żołnierzy Września – ul. 3 Maja – ul. Katowicka (w kierunku do Bytomia). Po zakończeniu remontu mostu (planowany termin 15.04.2025 r.) objazd z kierunku al. Wojska Polskiego w kierunku drogi wojewódzkiej nr 902 poprowadzony zostanie krótszą trasą prowadzącą przez ul. Gałeczki,
  • z kierunku skrzyżowania ulic Katowickiej i 3 Maja w kierunku Katowic: ul. 3 Maja – ul. Żołnierzy Września – ul. 75 Pułku Piechoty – ul. Nomiarki – ul. Żołnierska (Świętochłowice) – droga wojewódzka nr 902 w kierunku Katowic,
  • z kierunku skrzyżowania ul. Rynek, ul. Meitzena i ul. Katowickiej w kierunku w kierunku Bytomia (droga krajowa nr 79): ul. Rynek, ul. Pocztowa, pl. Dworcowy, ul. Sienkiewicza, ul. Floriańska, ul. 3 Maja, ul. Katowicka (w kierunku do Bytomia),
  • z kierunku skrzyżowania ul. Kościuszki i ul. Moniuszki w kierunku Katowic (droga krajowa nr 79): ul. Kościuszki i ul. Parkowa.

Rzecznik KMP w Chorzowie, aspirant Karol Kolaczek, zapewnił, że w pierwszej fazie po wprowadzeniu objazdów funkcjonariusze będą kierować samochody niespełniające wymagań na wyznaczone objazdy, w kolejnych fazach będą już wyciągali konsekwencje wobec tych, którzy nie będą stosować się do wprowadzonych ograniczeń. Jak długo kierowcy samochodów powyżej 12 ton będą musieli korzystać z objazdów? Tego jeszcze nie wiadomo. 

Estakada powstała w latach 70. minionego wieku. Jej ostatni gruntowny remont odbył się w latach 2012-2014. Wówczas dawał on gwarancję przedłużenia żywotności o około 10 lat. Jak wskazuje prezydent Szymon Michałek, przewidywania się sprawdziły, gdyż pierwsze problemy z estakadą zaczęły pojawiać się w 2023 roku. Zapewnia jednak, że wszystkie elementy, które mogły zagrażać życiu i zdrowiu mieszkańców zostały usunięte – nie ma zagrożenia dla ludzi poruszających się po rynku.

Czy powstanie obwodnica?

Podczas konferencji poruszono również temat obwodnicy, który po raz pierwszy pojawił się już lata temu, w 2010 roku. Już wówczas jej budowa pochłonęłaby znaczne środki, teraz jednak szacuje się, że kosztowałaby ona około 3-4 miliardów złotych. 

– Mówiąc wprost – bez środków rządowych budowa tej obwodnicy jest niemożliwa. Żaden samorząd dzisiaj w Polsce, może poza miastem stołecznym, nie jest w stanie takiej inwestycji na swoje barki przejąć. – mówi Szymon Michałek.

Prezydent zaznacza jednak, że jego zdaniem najlepiej, aby w perspektywie kilkudziesięciu lat obwodnica w Chorzowie powstała. Jest zwolennikiem takiego rozwiązania.

Magdalena Świerczek
Źródło: UM Chorzów

Dodaj komentarz

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe