Zostań przyjacielem pszczół!
Chorzów dołączył do akcji „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”
Warszawa, 16 maja 2012 r. – Chorzów jako jedno z 10 miast z całej Polski włączył się do tegorocznej edycji kampanii „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”. W konkursie na profilu akcji w serwisie Facebook internauci będą mogli głosować na miasto najbardziej przyjazne pszczołom. W trzech lokalizacjach, które zdobędą największą liczbę głosów, odbędą się pikniki edukacyjne, a we wszystkich dziesięciu miastach w lipcu posadzone zostaną rabaty w kształcie pszczół, skomponowane z nektarodajnych roślin. W Chorzowie przyjazna pszczołom rabata powstanie w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku. Konkurs startuje już 17 maja!
Akcja „Z Kujawskim pomagamy pszczołom” zwraca uwagę na problem masowo ginących pszczół i edukuje na temat tego, w jaki sposób każdy z nas może przyczynić się do ich ratowania. Owady te zapylają 78% roślin na naszej planecie, z których powstaje 1/3 żywności! W tym roku kampania powraca w nowej, jeszcze atrakcyjniejszej odsłonie. W edycji 2012 wezmą udział miasta z całej Polski: Chorzów, Częstochowa, Kielce, Kraków, Łódź, Olsztyn, Poznań, Rzeszów, Szczecin i Toruń!
„Aby dotrzeć z naszym przesłaniem do jeszcze większej grupyPolaków, w tym roku do udziału w kampanii zaprosiliśmy władze i mieszkańców 10 dużych polskich miast. Za pomocą rozmaitych materiałów edukacyjnych dostępnych na stronie akcji i na profilu w serwisie Facebook, a także podczas pikników rodzinnych pokazujemy, jak ważną rolę pełnią pszczoły w naszym życiu. Cieszy nas, że w Chorzowie spotkaliśmy się z tak pozytywnym odbiorem akcji i nasza miododajna rabata pojawi się w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku” – mówi Agnieszka Jastrzębska z firmy ZT Kruszwica, do którejnależy marka Kujawski.
Pszczeli problem
W ostatnich latach sytuacja pszczoły miodnej jest trudna, na co mają wpływ m.in. inwazja pasożytów, choroby wirusowe pszczół oraz zatrucia środkami ochrony roślin. Ponadto nietylko w Polsce, ale także na całym świecie obserwuje się niezwykle groźne dla tych pożytecznych owadów zjawisko zwane CCD (colony collapse disorder), czyli zespół masowego ginięcia rodzin pszczelich, którego przyczyn jednoznacznie nie ustalono.
Świadomość Polaków w zakresie problemu wymierania pszczół i konsekwencji tego zjawiska, zwłaszcza dla rolnictwa, stale rośnie. Nie każdy z nas zdaje sobie jednak sprawę, ile kosztuje wyginięcie pojedynczej rodziny pszczelej – a cena ta bynajmniej nie jest niska. Szacujesię, że w tym roku w niektórych regionach mogło wyginąć nawet 20-30% populacji pszczół.
„Jeszcze niedawno w Polsce mieliśmy ok. 1 mln rodzin pszczelich. Zakładając, że do tej pory wymarło 20% pszczół, straciliśmy 200 tys. rodzin. Wartość bezpośrednia produkcji jednej rodziny pszczelej wynosi w Polsce co najmniej 500 zł, a nawet 1-1,5 tys. zł. Po uwzględnieniu zysków płynących z zapylania roślin przez pszczoły kwoty te wzrastają minimum 10-krotnie. Wyginięcie 200 tys. rodzin pszczelich oznacza zatem straty spowodowane nieodpowiednim zapyleniem upraw entomofilnych, które szacuje się na 1-3 mld zł rocznie” – podsumowuje prof. dr hab. Jerzy Wilde z Katedry Pszczelnictwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Zaprzyjaźnij się z pszczołami!
Inauguracja kampanii pod hasłem „Zostań przyjacielem pszczół” odbyła się 13 maja 2012 roku w Parku Kultury w Powsinie. Pełen atrakcji piknik rodzinny, podczas którego zasadzono mnóstwo nektarodajnych roślin, zaangażował tysiące uczestników!Identyczna impreza – pełna atrakcji, zabaw i konkursów – może zagościć także w Chorzowie! Wystarczy, że mieszkańcy włączą się do akcji „Z Kujawskim pomagamy pszczołom” i zagłosują na swoje miasto. W trzech najbardziej zaangażowanych miastach odbędą się m.in. pokazy pszczelarzy, budowanie domków dla pszczół, wyświetlanie filmu o pszczołach, gry sprawnościowe i edukacyjne dla całych rodzin oraz konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.
W tegorocznej edycji do ekspertów programu – profesora Jerzego Wilde i Mai Popielarskiej – dołączył dr hab. Paweł Chorbiński, prof. nadzw. z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Akcję wsparli również młodzi pasjonaci z Technikum Pszczelarskiego z Pszczelej Woli, a także cztery polskie związki pszczelarskie. Organizatorzy jeszcze aktywniej nawołują każdego z nas do włączenia się w tegoroczne działania i zaprzyjaźnienia się z tymi pożytecznymi owadami.
Ponadto uczestnicy akcji na stronie internetowej www.pomagamypszczołom.pl znajdą proste i praktyczne wskazówki, dzięki którym każdy może uczynić swoje otoczenie przyjaznym dla pszczół. Porady i ciekawostki na temat pszczół będą przydatne także w wirtualnym świecie. Internauci mogą zakładać na stronie akcji „Z Kujawskim pomagamy pszczołom” wirtualne ogrody lub balkony i pielęgnować je, dbając tym samym o dobre warunki życia dla pszczół.
W ramach kampanii organizator przygotował także broszurę skierowaną do rolników, która m.in. wskazuje, na co należy zwrócić uwagę przy stosowaniu środków ochrony roślin. Jej treść powstała przy współpracy z ekspertem z Instytutu Ochrony Roślin – Państwowego Instytutu Badawczego w Poznaniu. Publikacja będzie dystrybuowana bezpłatnie w formie drukowanej. Dostępna będzie także jej wersja elektroniczna.
Ambasadorzy akcji „Z Kujawskim pomagamy pszczołom 2012”:
• prof. dr hab. Jerzy Wilde, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
• dr hab. Paweł Chorbiński, prof. nadzw., Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
• dr Anna Krzysztofiak, dr Lech Krzysztofiak, Wigierski Park Narodowy
• Maja Popielarska, autorka ogrodniczego programu poradnikowego „Maja w ogrodzie”, prezenterka pogody w telewizji TVN, TVN 24 i TVN Meteo.
Kampanię wspierają: Zespół Szkół Rolniczych CKP w Pszczelej Woli, Stowarzyszenie Pszczelarzy Polskich „POLANKA”, Stowarzyszenie Pszczelarzy Zawodowych, Polski Związek Pszczelarski, Pszczelnicze Towarzystwo Naukowe ZT Kruszwica S.A., organizator akcji „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”, to największy w Polsce i jeden z największych w Europie Środkowej przetwórca nasion oleistych i producent tłuszczów roślinnych. Spółka specjalizuje się w produkcji olejów konfekcjonowanych, margaryn oraz tłuszczów dla potrzeb przemysłowych. Główne marki to: Kujawski z Pierwszego Tłoczenia, Kujawski 3 Ziarna, Oliwier, Floriol Omega 3, Bartek, a także margaryny konsumenckie: Smakowita, Masło Roślinne, Manuel, seria „Z Kruszwicy”. W grupie produktów profesjonalnych główne marki to Amada, Maestra oraz Jedyna, Olfryt, Tytan. Firma jest częścią Grupy Bunge – światowego lidera w przetwórstwie nasion oleistych i największego na świecie producenta olejów roślinnych.
Więcej informacji udzielają:
Anna Szymbert
Biuro Prasowe Akcji „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”
tel. (22) 546 11 00
e-mail: [email protected]
Agnieszka Jastrzębska
Group Brand Manager
ZT Kruszwica
tel. (22) 335 67 31
e-mail: [email protected]
Tagi:


















Dodaj komentarz