Chorwaci znani są ze spokojnego podejścia do biznesu, ale i wysokiego poziomu profesjonalizmu. Tu nic nie dzieje się w jednej chwili. Zanim zaznasz ich przyjaźni i żywiołowości będziesz musiał swoje odczekać, potrzebują bowiem kilku spotkań, aby się otworzyć. Na co trzeba uważać robiąc biznes w Chorwacji? Oto krótka ściągawka.
Dobre maniery wszędzie są w cenie
Francis Buttle najbardziej znany na całym świecie z rozwoju dyscypliny Customer Relationship Management – czegoś, co możemy określić zestawem praktyk biznesowych oraz strategii, których celem jest budowanie i utrzymywanie długofalowych i obustronnych relacji z klientami – mówi o tym, że niezależnie, gdzie wybierasz się robić biznes, pamiętaj o kilku uniwersalnych zasadach etykiety. O czym mowa?
- dostosuj się do zwyczajów kulinarnych,
- nie rób porównań do swojego kraju,
- niczego nie krytykuj,
- w biznesie obowiązuje styl oficjalny,
- bądź punktualny,
- nie afiszuj się z pieniędzmi,
- nie rób głupich uwag,
- tytuły są bardzo ważne,
- korespondencję prowadź w stylu oficjalnym,
- zamów sobie wizytówki dwustronne w dwóch językach,
- nie przeklinaj,
- zawsze wstawaj, gdy grają hymn narodowy,
- aparat fotograficzny zostaw w domu,
- nie ubieraj się w stroje narodowe,
- nie przekręcaj nazwisk,
- bądź uprzejmy.
Dobre maniery po chorwacku
Chorwaci nie znoszą, gdy mówi się do nich z wyższością i ma się zamiar prowadzić spotkanie niczym dyktator. Wpychaniem na siłę swoich przekonań, też ich nie przekonasz do siebie. Choć są formalistami, można ich nawet wziąć za sztywniaków, jeśli widzą szacunek z twojej strony – są naprawdę tolerancyjni, mili i z czasem przyjacielscy.
Wybierając się na spotkanie biznesowe z chorwackim partnerem pamiętaj o jak najwyższej jakości wszelkich materiałów – od dokumentów, przez foldery informacyjne po rzeczy promocyjne. W tym celu warto oddać sprawę w profesjonalne ręce zawodowego tłumacza. Zgłoś się do renomowanego biura tłumaczeń, które dobierze najlepszego eksperta do twojej branży. W ekspresowym tempie otrzymasz translację z języka polskiego na chorwacki. Dopnij wszystko na ostatni guzik!
O czym należy wiedzieć, czego nie wypada zrobić, a co właśnie jest odbierane jako pozytywny gest – czyli kultura biznesowa w Chorwacji.
- Pozdrowienia powinny obejmować mocny uścisk dłoni i bezpośredni kontakt wzrokowy. Słaby uścisk dłoni oznacza, że jesteś najzwyczajniej słaby. W kontakcie wzrokowym nie możesz okazać, że coś ukrywasz,
- Stój do chwili, gdy, ktoś nie poprosi cię o to, abyś usiadł. Niewykluczone, że zarezerwowali dla ciebie ściśle określone miejsce,
- podczas mówienia staraj się utrzymać kontakt wzrokowy,
- pamiętaj, że tu wstępne spotkania to raczej coś w stylu „spotkania zapoznawczego”. Są duże szanse, że na rozmowę z tobą nie przyjdzie osoba, która tak naprawdę jest w tej firmie decyzyjna,
- punktualność traktuj poważnie,
- zanim przejdą do sedna rzeczy będą chcieli porozmawiać z tobą,
- rozmowy biznesowe przebiegają w naprawdę niespiesznym tempie. Czasem nie przestrzegają ścisłego harmonogramu spotkań. Bądź cierpliwy,
- firmy mają zazwyczaj strukturę hierarchiczną,
- zapomnij o spotkań w piątkowe popołudnia, po porze obiadowej Chorwaci zazwyczaj wyjeżdżają już na weekend,
- sierpień potraktuj jako wakacje, wiele z tutejszych firm nie działa w tym czasie,
- listy zawsze kieruj na adres firmy, a nie konkretnej osoby.
Tłumaczenia
W przypadku zapotrzebowania na tłumaczenia polsko-chorwackiego śląska firma Supertłumacz przygotowała atrakcyjną ofertę: https://supertlumacz.com.pl/jezyk/tlumaczenia-chorwacki
Osoby zainteresowane chorwacką etykietą biznesową odsyłamy do materiałów źródłowych w języku chorwackim. W przypadku problemów z barierą językową doskonałym pomysłem jest zgłoszenie się do zawodowego tłumacza. Translacja z chorwackiego na język polski odbywa się sprawnie, a ty możesz w szybkim czasie wgłębić się w interesujące cię materiały.