4 lipca Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie podpisał umowę na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego dla zadania „Budowa obiektu mostowego nad linią kolejową 131 oraz rewitalizacja Rynku wraz z rozbiórką estakady w ciągu DK79 ul. Katowicka w Chorzowie”. Los Estakady jest przesądzony?
Umowa na dokumentację podpisana
Firma Inżynierską GF-MOSTY Grzegorz Frej z Piekar Śląskich ma opracować program funkcjonalno-użytkowy dotyczący rozbiórki Estakady. Wartość umowy to 99 000 zł netto. Wykonawca ma 4 tygodnie od zawarcia umowy na opracowanie PFU.
- Program funkcjonalno-użytkowy umożliwi przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na rozbiórkę estakady w formule zaprojektowania i wykonania robót budowlanych. Wykonawca PFU przy wyborze technologii robót rozbiórkowych wybierze najmniej inwazyjną dla infrastruktury i otoczenia metodę rozbiórki obiektu. Wykonawca jest również zobowiązany uwzględnić w opracowaniu fakt, iż w rejonie estakady były realizowane inwestycje dofinansowane ze środków unijnych - przekazuje Urząd Miasta.
Wyliczenia i szacunki
Władze Chorzowa chcą rozebrać Estakadę mimo decyzji Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, który zarządził, że przęsła obiektu powinny zostać tymczasowo podparte. W związku z planami miasta wykonano wstępne szacunki i wyliczenia kosztów oraz czasu rozbiórki obiektu.
Szybszy wariant, wedle którego obiekt miałby zostać rozebrany w rok, kosztowałby około 31 mln złotych brutto. Wariant wolny, który miałby trwać 2 lata - 18,5 mln złotych. Różnice czasu i kosztów wynikają z kosztów organizacji rozbiórki.
Minimalny szacowany czas rozbiórki Estakady to grudzień 2026 roku – oznacza to, że rozbiórka musiałaby rozpocząć się w styczniu 2026 roku. Udrożnienie ulicy Pocztowej miałoby nastąpić do końca stycznia 2026 roku. Maksymalnie rozbiórka Estakady miałaby potrwać do końca lutego 2027 roku, zaś udrożnienie ulicy Pocztowej - do końca marca 2026.
- Terminy te obejmują prace związane z opracowaniem projektu rozbiórki, uzgodnieniami i pozwoleniami. Rozbiórka będzie prowadzona w terenie zabudowanym i będzie wymagała wykonania odpowiednich inwentaryzacji i zabezpieczenia otoczenia — wyjaśnia UM Chorzów.
W celu udrożnienia m.in. ruchu tramwajowego, równolegle planowane jest odbudowanie obiektu mostowego nad linią kolejową nr 131:
- minimalny szacowany czas: prace projektowe obiektu mostowego nad koleją i uzgodnienia – do końca grudnia 2026 / roboty budowlane obiektu mostowego nad koleją – do końca grudnia 2027
- maksymalny szacowany czas: prace projektowe obiektu mostowego nad koleją i uzgodnienia – do końca lutego 2027 / roboty budowlane obiektu mostowego nad koleją – do końca lutego 2028.
Na terminy realizacji przekłada się m.in. konieczność uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Wciąż trwa procedura odwoławcza od decyzji WINB, nakazującej podparcie obiektu. Miasto podtrzymuje stanowisko, że Estakada powinna zostać rozebrana.