MZUiM Chorzów rozpisał konkurs ofert na budowę systemu tras rowerowych. To ostatni element tworzenia infrastruktury dla jednośladów w mieście.
Dobra wiadomość dla fanów dwóch kółek. W najbliższym czasie w mieście przybędzie wiele tras rowerowych. Nowe połączenia umożliwią rowerzystom swobodny dojazd do centrum z wielu miejsc miasta m.in. z Żabich Dołów, Chorzowa Batorego i Chorzowa Starego. MZUiM Chorzów rozpisał przetarg na utworzenie sieci ciągów rowerowych w ramach zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa centrum przesiadkowego chorzowskiego Rynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą”.
Inwestycja jest realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 w formule Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego (RPO WSL 2014- 2020 w formule ZIT). Oś Priorytetowa IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Działanie 4.5. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie, Poddziałanie 4.5.1. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie.
Budowa ciągów rowerowych w Chorzowie, ze względu na złożony wniosek o dofinansowanie projektu, została podzielona na odcinki. W ten sposób powstaną:
- odcinek od ul. Pocztowej do ul. Głównej z wyłączeniem ul. Legnickiej i ul. Poznańskiej,
- ul. Legnicka,
- ul. Poznańska,
- odcinek od placu Hutników do ul. Batorego z wyłączeniem Parku Redena,
- przebicie przez nasyp kolejowy w rejonie ul. Klonowej,
- Park Redena,
- ul. Maciejkowicka,
- ul. Michałkowicka,
Łączna długość jezdni rowerowej z betonu ma wynieść 3 502,00 m2, dodatkowo powstanie nawierzchnia z kostki brukowej, uregulowane zostaną również studzienki kanalizacyjne, a wzdłuż tras rowerowych zwycięzca przetargu wykona zieleńce o łącznej powierzchni 790 m2. Na drogach rowerowych pojawi się oznakowanie poziome (261,00 m2) i pionowe w postaci znaków drogowych i drogowskazowych, a także bariery ochronne z rur stalowych.
Ostateczny termin wykonania zamówienia to 29 maja 2020 roku. Władze Chorzowa rozstrzygną przetarg po 29 sierpnia.
Przypomnijmy, że w lipcu został oddany do użytku, liczący blisko 100 miejsc parking typu Bike&Ride. Dzięki temu, mieszkańcy Chorzowa mają możliwość dojechania na własnym rowerze na parking i bezpiecznego pozostawienia go w tym miejscu, a w dalszą drogę można udać się komunikacją publiczną. Bike & Ride został stworzony tuż obok Centrum Przesiadkowego, gdzie krzyżują się linie tramwajowe i autobusowe w kierunku Katowic, Bytomia, Rudy Śląskiej i Siemianowic Śląskich.
Mamy nadzieję, że to jeszcze bardziej zachęci mieszkańców Chorzowa, aby korzystać z rowerów w codziennym transporcie. To jest miejsce wyjątkowe – rynek, w którym krzyżują się szlaki komunikacyjne z każdej dzielnicy Chorzowa. Parking jest pod dachem, jest ogrodzony i monitorowany, więc zostawiony tu rower, który często jest sporej wartości, będzie tu bardziej bezpieczny – wskazuje Marcin Michalik, zastępca prezydenta Chorzowa.
Na nowym parkingu są także dwie stacje naprawcze dla rowerów, a tuż obok stacja rowerów miejskich. Parking był ostatnim elementem budowy Centrum Przesiadkowego.
System rowerów miejskich, nowe trasy rowerowe i parking Bike&Ride to inwestycje, na które miasto pozyskało duże dofinansowanie unijne. Dotacja obejmowała także wybudowane już centrum przesiadkowe i wyniosła prawie 32 miliony złotych. Wartość wszystkich dofinansowanych projektów to ponad 37,5 mln złotych.