W Chorzowie niedawno uruchomiono nowoczesny System Zarządzania Ruchem, który ma optymalizować sterowanie komunikacją w mieście. Idealnym uzupełnieniem systemu wydają się sekundniki przy sygnalizacji świetlnej. Przy tym systemie podobno nie można ich zainstalować, choć w Szczecinie działają.
Sekundniki powinny być uzupełnieniem Systemu Zarządzania Ruchem
Skoro w Chorzowie działa System Zarządzania Ruchem, który ma optymalizować sterowanie komunikacją w mieście, to kolejnym krokiem powinny być sekundniki przy sygnalizacji świetlnej – uważa miejski radny Bartłomiej Czaja i skierował w tej sprawie interpelację do prezydenta Chorzowa.
- Idealnym uzupełnieniem systemu byłyby sekundniki przy sygnalizacji świetlnej, które w wielu miastach Polski m.in Wrocław można zaobserwować. Sekundniki usprawniają ruszanie oraz płynność na kluczowych skrzyżowaniach – czytamy w interpelacji radnego.
W Szczecinie działa, a w Chorzowie się nie da?
Miejski Zarząd Ulic i Mostów tłumaczy, że uruchomiony w Chorzowie System Zarządzania Ruchem (ITS) jest systemem akomodacyjnym. To znaczy, że dostosowuje zarówno długość cyklu, jaki i długość poszczególnych faz pracy sygnalizacji do ruchu na drodze w czasie rzeczywistym. A stosowanie sekundników w takich systemach – według MZUiM – nie jest możliwe.
- Ponadto dostępne badania w zakresie stosowania sekundników nie potwierdziły ich pozytywnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego – w wielu przypadkach odnotowano natomiast wzrost zagrożenia ze względu na przekraczanie prędkości i przejazdy na czerwonym świetle – dodaje Mariola Roleder, zastępca prezydenta Chorzowa.
W Szczecinie inteligentny system zarządzania ruchem połączono jednak z sekundnikami. Tam - jak podaje portal transport-publiczny.pl – urzędnikom także wydawało się, że zintegrowanie sekundników z ITS jest niemożliwe, ale w testach wyszło, że jednak da się to zrobić. Wystarczyło umiejętnie zgrać dostarczony system w wyświetlaczami czasu.