Chorzów chce zmienić plan zagospodarowania przestrzennego w rejonie centrum miasta i rozszerzyć strefę ograniczonego parkowania. Ma to ułatwić inwestycje związane z remontami budynków i ich przebudową, bo teraz na każde nowe mieszkanie w naszym mieście powinno przypadać 1,5 miejsca postojowego.
Rozszerzenie strefy ograniczonego parkowania związane jest ze zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Uchwałę w sprawie „przystąpienia do sporządzenia” takiej zmiany przyjęła Rada Miasta Chorzów podczas swojego ostatniego posiedzenia. Plan zagospodarowania ma być zmieniony w rejonie ulic: Katowickiej, Wolności, Dąbrowskiego, Strzelców Bytomskich, Hajduckiej, Urbanowicza i Truchana. Obszar ten obejmuje około 102 ha.
Plan zagospodarowania przestrzennego wyznacza minimalną liczbę miejsc postojowych
Zgodnie z przepisami, zagospodarowując działkę budowlaną, należy wyznaczyć miejsca parkingowe. Minimalną liczbę takich miejsc określa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W Chorzowie obowiązują następujące wskaźniki:
- 1,5 miejsca postojowego na 1 mieszkanie,
- 2,0 miejsca postojowe lub garażowe na jeden lokal mieszkalny w budynku jednorodzinnym,
- 1,0 miejsce postojowe na każde 20 m kw. powierzchni usług.
W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Chorzowa wyznaczono również obszar ścisłego centrum miasta (północny odcinek ul. Wolności i ul. Powstańców wraz z przyległymi ulicami) jako strefę, w której ilość miejsc postojowych ogranicza się do minimum.
Planowane zmiany mają ułatwić inwestycje związane z remontami kamienic
Jak wskazują urzędnicy od kilku lat obserwuje się zwiększone zainteresowanie remontami kamienic. Co często związane jest z przebudową dużych mieszkań, nawet powyżej 130 m kw., na mniejsze o większym standardzie, które są znacznie chętniej zasiedlane.
- Takie roboty budowlane związane się z koniecznością zabezpieczenia odpowiedniej ilości miejsc postojowych, co w przypadku istniejącej, zwartej zabudowy śródmiejskiej okazuje trudne do zrealizowania, a nawet niemożliwe – czytamy w uzasadnieniu do uchwały Rady Miasta Chorzów.
W związku z tym chorzowscy urzędnicy chcą rozszerzyć strefę ograniczonego parkowania i wyznaczenia stref o niewielkim współczynniku (mieszkanie-miejsca parkingowe). Takie działanie, w założeniu pomysłodawców zmian, ma ułatwić właścicielom i inwestorom podjęcie decyzji związanych z remontami budynków. Zwłaszcza tych polegających na przebudowie dużych lokali na mniejsze mieszkania.
Autobus zamiast parkingu?
Miejsc parkingowych w centrach miast zawsze będzie za mało. Liczba samochodów rośnie, a zwarta zabudowa nie pozwala na budowę dodatkowych parkingów. Dlatego jedynym rozwiązaniem wydaje się rozwój komunikacji publicznej, na co zwracają także uwagę pomysłodawcy planowanych w Chorzowie zmian.
- Poprawa jakości i dostępności usług świadczonych przez transport zbiorowy przyczynia się tego, że część społeczeństwa rezygnuje z własnego środka transportu dostrzegając zalety zamieszkiwania w dobrze skomunikowanym centrum – czytamy w uzasadnieniu do przyjętej uchwały.
Transport zbiorowy w naszym regionie ciągle jednak pozostawia sporo do życzenia. Choć centrum Chorzowa jest bardzo dobrze skomunikowane i liczba połączeń w każdym kierunku jest zadowalająca, to gorzej jest z punktualnością i jakością taboru, który te połączenia obsługuje.