Wiadomości z Chorzowa

Nadruki na stroje sportowe - jak je zaprojektować i gdzie je rozmieścić?

  • Dodano: 2021-04-22 09:30

Odkąd tylko istnieje sport sportowcy przywdziewają specjalne stroje, na których znajduje się najczęściej herb ich własnej drużyny, logotypy sponsorów, ale i wiele innych emblematów czysto charakterystycznych dla konkretnego sportowca czy zespołu, w którym występuje. Nie może więc dziwić fakt, że również osoby dość amatorsko zainteresowane branżą czy też niewielkie kluby również chcą takie stroje stworzyć. Są wszak one ich reklamą i sposobem na stanie się rozpoznawalnymi. Gdzie jednak umieścić nadruki, by sprawdzały się w swoim zastosowaniu? Co warto wiedzieć na ich temat i dlaczego tak właściwie stawia się na te właśnie nadruki? To wszystko postaramy się przeanalizować w dzisiejszym wpisie.  

Dlaczego tak właściwie zadrukowuje się stroje sportowe?

Stroje sportowe stanowią jedyną rzecz, którą sportowcy mają na sobie w czasie meczu. Są zatem czymś, w czym są nagrywani. Jako że robi się im zdjęcia również w nich, stanowią ważny element identyfikacji wizualnej nie tylko owych sportowców, ale i zespołów, do których tak właściwie przynależą. Potrafią być przy tym świetnym nośnikiem reklamy. Zdjęcia popularnych zawodników bardzo często obiegają całą prasę i Internet - z umiejętnie ulokowaną na ich strojach reklamą są w stanie dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców. Odpowiednio zadrukowane stroje są wreszcie czymś, co buduje rozpoznawalność konkretnej drużyny. To bowiem nie tylko kolor spodenek i koszulki jest dla takowej elementem wyróżniającym. To również logo klubu ma tutaj olbrzymie znaczenie. Podobnie zresztą, jak inne emblematy bardzo dla niego charakterystyczne.  

Rzeczy najważniejsze w nadrukach na stronie sportowe

Istnieje wiele rzeczy, na które warto zwrócić uwagę inwestując w nadruk na strojach sportowych. Pozwolą one uniknąć gafy, a jednocześnie zachować w tym wszystkim smak i przyjazność względem osób oglądających konkretnego zawodnika. O kilku z tych najważniejszych więcej mówimy poniżej.

  • Logo drużyny zazwyczaj znajduje się na piersi - doskonałym przykładem tego ulokowania jest godło reprezentacji Polski w dowolnym sporcie, które również znajduje się w tym właśnie miejscu. Jest to ulokowanie najbardziej standardowe, od którego zazwyczaj się nie odchodzi. Jeżeli nie posiada się klubu sportowego, do którego by się należało, miejsce logo można zostawić puste (na wypadek późniejszego pojawienia się go). Logo drużyny może pojawić się również na jednej z nogawek spodenek - zazwyczaj wybiera się do tego przednią część tej prawej.
  • Z tyłu koszulki powinien znaleźć się numer i nazwisko zawodnika, przy czym to numer powinien być tutaj największy. Trafia on na koszulkę wyłącznie wtedy, gdy zawodnik przynależy do klubu i taka numeracja jest potrzebna. Jego duża wielkość wynika z faktu, że pozwala ona szybko zidentyfikować danego zawodnika na tle innych. Ułatwia to pracę komentatorom, ale i analitykom, którzy nie muszą przyglądać się nazwisku. Choć dobrze byłoby, żeby to się znalazło, to najczęściej pisane jest mniejszą czcionką i umiejscawiane nad lub pod zajmującym niemal całe plecy numerem.
  • Na plecach zazwyczaj nie znajduje się nic poza numerem zawodnika i jego nazwiskiem - wszystko dlatego, że to te dane są w tym miejscu zdecydowanie najistotniejsze. Wszelkie pozostałe muszą trafić na przód.
  • Numer zawodnika powinien też trafić na jedną z nogawek spodni - najczęściej również w dużej, umożliwiającej łatwe odczytanie go wersji. Spodenki rzadko kiedy zawierają w sobie inne informacje (logo i numer to maksimum w tym przypadku).
  • Na przodzie koszulki mogą znaleźć się niemal dowolne wzory, w tym logotypy sponsorów czy adresy własnych stron internetowych. Należy je jednak umieszczać ze smakiem i z umiarem, pamiętając przy tym, że to główna kolorystyka całego stroju sportowego powinna się tu najbardziej przebijać. Z perspektywy oglądającego jest to niesamowicie ważne, bo pozwala odróżnić kolejnych zawodników na tle innych.

Naturalnie rzecz biorąc kwestie związane z nadrukiem na stroje sportowe mogą się różnić zależnie od sportu, z którym ma się do czynienia. Wspomniany powyżej tenis na przykład nie posiada tak wielu zasad, co chociażby piłka nożna czy inny sport drużynowy. Na wielką dowolność pozwalają sporty walki, w obrębie których zawsze wiadomo, kto jest kim (jest tu w końcu tylko dwóch zawodników), a rzeczy identyfikujące zawodników są po prostu zbędne.  

Podsumowanie

Nadruki na stroje sportowe są czymś, co towarzyszy tej branży odkąd tylko powstała. Z tym, że wcześniej były one czymś ekskluzywnym dla bardziej znanych i cieszących się większym zainteresowaniem klubów. Dziś, dzięki firmom pokroju eFanshop, są w stanie pozwolić sobie na nie również drużyny czysto amatorskie, a nawet sami w sobie zawodnicy, którzy działają w sposób niezależny (jest to popularne chociażby w tenisie i innych sportach indywidualnych). Aby jednak odpowiednio zadrukować strój sportowy i sprawić, by znajdujące się na nim treści dotarły do bardziej masowego przekazu, należy zrobić to z głową i w sposób przemyślany. Tylko wtedy ten nie będzie się ze swoim przekazem narzucał, a zarazem nie będzie zbytnio odstawał na tle bardziej profesjonalnej konkurencji.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.