Praca na etacie nie zawsze jest tym, czego potrzeba do zawodowego spełnienia. Pragnienie rozwoju we własnym, często zupełnie nieoczywistym kierunku, to dobry powód, by założyć własną działalność. Nie zawsze jednak wiadomo, jak osiągnąć satysfakcjonujące dochody w wybranej branży. Właśnie dla takich osób powstał ten spis porad, dzięki któremu obranie własnej drogi biznesowej stanie się łatwiejsze.
Własna działalność gospodarcza – plusy i minusy
Przed podjęciem decyzji o założeniu pierwszej firmy trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego właściwe chce się to zrobić. Prowadzenie działalności gospodarczej wielu osobom daje poczucie zawodowego spełnienia, ale wymaga też samodyscypliny i gotowości do poświęcenia dużej ilości czasu. Z tych powodów warto poznać zalety i wady zarabiania jako przedsiębiorca.
Zalety pracy na własny rachunek:
- Niezależność;
- Możliwość samorealizacji;
- Dowolność wyboru miejsca pracy;
- Szansa na zarobienie dużych pieniędzy.
Nie każdy człowiek dobrze czuje się w reżimie codziennych obowiązków narzucanych przez inne osoby. Brak wpływu na kształt swojego miejsca pracy i wymóg spełniania wyłącznie cudzych poleceń bywa szczególnie uciążliwy na początkowych etapach kariery. Ucieczką od wynikłego z tego niezadowolenia jest właśnie samozatrudnienie. Dzięki niemu zwiększa się też szansę na rozwój w wyznaczonym tylko przez siebie, a nie kogoś, kierunku.
Początek pandemii koronawirusa trwale zmienił rynek pracy, czego przejawem są stanowiska niewymagające przychodzenia do biura. Choć liczba takich profesji wzrosła znacznie w stosunku do roku 2019 i poprzednich, nadal wiele osób przychodzi do siedziby firmy. Częściowo lub całkowicie stacjonarne zajęcie da się zastąpić w pełni zdalnym właśnie dzięki założeniu własnego biznesu. W ten sposób łatwiej także zadbać o własny portfel. W pracy dla kogoś otrzymanie podwyżki zależy od przełożonych, a szanse na awans (w tym materialny) bywają ograniczone.
Wady posiadania firmy:
- Konieczność znalezienia kapitału na początek;
- Wymóg przyswojenia wielu reguł prawnych;
- Ryzyko opóźnień w płatnościach;
- Mniej wolnego czasu i brak płatnego urlopu.
Walory otwarcia własnego biznesu należy skonfrontować z mankamentami takiego sposobu zarobkowania, a tych jest, niestety, kilka. Przede wszystkim potrzebne są środki, nie tylko na uruchomienie działalności, ale również codzienne opłaty. Na początku trudno bowiem liczyć na dużą rzeszę rzetelnych klientów, a co za tym idzie, regularne i wystarczająco wysokie dochody. Z tych ponadto trzeba się rozliczać. Nie obejdzie się więc bez wygospodarowania dodatkowych środków na usługi biura rachunkowego bądź banku oferujące prowadzenie księgowości przedsiębiorcom.
O tym, jak wiele aspektów własnego biznesu sprowadza się do pieniędzy, widać na przykładach kolejnych minusów. Klienci i kontrahenci nie zawsze płacą na czas, ale z takiego (wirtualnego jeszcze) zysku i tak trzeba rozliczyć się z fiskusem. Choć ma się to zmienić, jak na razie podatek VAT od sprzedanych produktów należy odprowadzić na rzecz państwa niezależnie od tego, czy dotarł przelew od kupca. Z tej przyczyny tak duże znaczenie ma początkowy kapitał. Bez poduszki finansowej szybko można wpaść w kłopoty.
W pracy dla kogoś zdarzają się nadgodziny, ale nie zawsze. Wiele osób o ustalonej godzinie udaje się do domu i zajmuje innymi rzeczami. Na taki luksus właściciele firm rzadko kiedy mogą sobie pozwolić. Nie na darmo mówi się, że prowadzenie działalności to zajęcie całodobowe. Rzeczywiście, czas na to potrzebny jest nienormowany, co działa w dwie strony. Często, zamiast zdecydować się na późniejsze rozpoczęcie albo wcześniejsze zakończenie dnia, trzeba zacząć prędzej i skończyć później. Niekiedy również na, niepłatnym, urlopie.
Sklep internetowy – ułatwienie dla nowych (i nie tylko) przedsiębiorców
Znaczna część ludzkiej aktywności od lat odbywa się w internecie, na czym zyskał m.in. handel. E-commerce daje przedsiębiorcom niespotykane wcześniej możliwości dotarcia do tysięcy potencjalnych konsumentów, którzy w inny sposób nigdy nie dowiedzieliby się o istnieniu danego sklepu lub usługodawcy. Właśnie dlatego jednym z pierwszych działań, które trzeba podjąć, jest uruchomienie platformy sprzedażowej. Na szczęście nie trzeba mieć specjalistycznych umiejętności, żeby ją otworzyć.
Zamiast mozolnego tworzenia strony e-sklepu, można zdecydować się na gotowe narzędzie. Warto zainteresować się Sky-Shop, rozwiązaniem dającym dostęp do wszystkich funkcjonalności, bez których nie obejdzie się żaden sklep internetowy. W ramach poszczególnych pakietów użytkownicy platformy mają dostęp do:
- wsparcia technicznego przez infolinię oraz e-mail;
- bramki płatności online Sky-Pay;
- hurtowni zintegrowanych z systemem sprzedaży poprzez Sky-Shop;
- popularnych kanałów dystrybucji towarów takich jak m.in. Allegro;
- aplikacji mobilnej ułatwiającej zdalne zarządzanie swoim biznesem.
Wymienione funkcje to tylko kilka wybranych przykładów. Zarówno te, jak i pozostałe możliwości, jakie daje Sky-Shop najlepiej sprawdzić samodzielnie. Co ważne, nie trzeba za to płacić. Przez pierwsze 14 dni trwa darmowy okres próbny. O tym, co jeszcze daje wybór tej platformy sprzedażowej oraz jak prowadzić swój biznes warto dowiedzieć się z https://blog.sky-shop.pl/22-pomysly-na-biznes-dla-mlodych/ i innych podstron przygotowanych dla przedstawicieli branży e-commerce.
Reklama e-commerce, czyli jak wypromować swój sklep
Gdy podstawy biznesu są już gotowe, pora zająć się jego promocją. Bez tego szanse na sukces znacznie się zmniejszają, co da się zaobserwować na przykładzie ilości reklam w internecie. Ze swoją ofertą do klientów wychodzą nawet najbardziej rozpoznawalne marki. O działaniach marketingowych tym bardziej powinny więc pamiętać nowe podmioty na rynku.
Jak dorównać rywalom z branży, a potem ich pokonać? Internet zbudowany jest wokół fraz kluczowych, na podstawie których wyszukiwarki wyświetlają strony użytkownikom. Z tego powodu należy sprawdzić słowa wpisywane przez internautów zainteresowanych danymi produktami lub usługami. Następnie trzeba je wpleść w treści takie jak opisy sprzedawanych towarów. Co ważne, na początek nie będą potrzebne żadne specjalistyczne programy. Wystarczy przejrzeć witryny najwyżej pozycjonowanej konkurencji i zacząć ją naśladować.
Po pewnym czasie przyjdzie czas na płatne kampanie reklamowe. Skuteczne narzędzia proponuje choćby Google. Linki sponsorowane, produkty wyświetlane nad wynikami wyszukiwania i banery na stronach zwiększą zarówno sprzedaż, jak i ruch organiczny na witrynie sklepu. W ten sposób jeszcze szybciej będzie się pięła w wynikach wyszukiwania. W osiągnięciu założonych wyników finansowych pomogą też reklamy pokazywane w mediach społecznościowych. Wespół z platformą Sky-Shop, która ułatwi zadbanie o UX (user experience), czyli wygodę użytkowania strony i poprawi tym samym konwersję, osiągnięcie pierwszych biznesowych sukcesów stanie się znacznie bardziej realne.