Chorzów - portal miejski mojChorzow.pl

Wiadomości z Chorzowa

Inwestycja PKP w Chorzowie. Będzie m.in. nowa stacja kolejowa

  • Dodano: 2020-02-12 07:00, aktualizacja: 2020-02-12 11:22

Nowy przystanek kolejowy Chorzów Uniwersytet i nowy wiadukt nad ulicą Strzelców Bytomskich – to najważniejsze inwestycje w Chorzowie, które zostaną przeprowadzone w ramach modernizacji Magistrali Węglowej. Remontów doczekają się także perony na dworcach Chorzów Miasto i Chorzów Stary.

Modernizacja Magistrali Węglowej obejmie cały odcinek biegnący przez Chorzów

Magistrala Węglowa biegnie z Górnego Śląska nad morze. Zbudowana została przed wojną, by do portu w Gdyni przewozić śląski węgiel. Trasa wymaga obecnie modernizacji, którą w najbliższych latach przeprowadzi spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Prace obejmą także odcinek od Chorzowa Batorego, przez Bytom i Radzionków, po Nakło Śląskie. To, poza ruchem towarowym, również jedno z kluczowych połączeń kolejowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi aglomeracyjne Kolei Śląskich z Katowic, przez Chorzów i Bytom, do Tarnowskich Gór i Lublińca. Kolejowa spółka wybrała już wykonawcę przebudowy – to firma Intercor, a prace mają kosztować ponad 1,5 mld złotych. Jak informuje PKP PLK prace projektowe rozpoczną się w drugim kwartale 2020 roku, a budowa przewidziana jest na latach 2021 – 2023.

Powstanie przystanek kolejowy dla studentów Uniwersytetu Śląskiego

W ramach przebudowy Magistrali Kolejowej w Chorzowie powstanie nowy przystanek – Chorzów Uniwersytet, zlokalizowany przy skrzyżowaniu ulic Głogowskiej z Zabrską. Zostanie tam także zbudowany nowy wiadukt, który poprowadzi ruch kolejowy nad ul. Strzelców Bytomskich.

- Samochody będą się poruszały pod wiaduktem łączącym wskazane ulice. Przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Strzelców Bytomskich zostanie zastąpiony przejściem podziemnych dla pieszych w tej samej lokalizacji – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

Przebudowana zostanie m.in. stacja Chorzów Miasto, ale zostanie w obecnej lokalizacji

W ramach modernizacji magistrali zostaną przebudowane m.in. stacje Chorzów Miasto i Chorzów Stary. Powstaną tam nowe perony z dojściami dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Będą też nowe wiaty, oświetlenie i czytelne oznakowanie.

-  Na nowym przystanku Chorzów Uniwersytet i stacji Chorzów Stary dojście do peronów zostanie zapewnione przejściem w poziomie szyn, natomiast na stacji Chorzów Miasto zostaną zbudowane windy – mówi Katarzyna Głowacka.

Na etapie planowania tej przebudowy mieszkańcy Chorzowa zgłaszali pomysł, by stację Chorzów Miasto przesunąć bliżej rynku i centrum przesiadkowego. To – jak tłumaczyli – umożliwiłoby szybkie i wygodne przesiadanie się pomiędzy pociągami a autobusami i tramwajami. Te pomysły nie zostaną jednak zrealizowane – stacja pozostanie w obecnej lokalizacji.

- Ten wariant został określony w czasie przygotowania studium wykonalności. Wynika to z lokalizacji filarów estakady drogowej w centrum miasta i brakiem wystarczającej powierzchni terenu kolejowego. Powodowałoby to także opóźnienie lub wstrzymanie inwestycji. W celu skomunikowania peronów na stacji Chorzów Miasto z Centrum, zaplanowano na końcu peronu przejścia w poziomie szyn z urządzeniami zabezpieczającymi – tłumaczy Katarzyna Głowacka z PKP PLK.


Prace w Chorzowie obejmą także wiadukt kolejowy od ul Pocztowej do ul. Lompy, który będzie zmodernizowany wraz z drogą pod obiektem. Na całym odcinku wymieniona zostanie m.in. nawierzchnia torów i sieć trakcyjna, poprawiana ma być też geometria linii. Nie przewidziano budowy nowych torów dla pociągów aglomeracyjnych.  

Magistrala Węglowa łączy Górny Śląsk z Gdynią

Magistrala Węglowa, zwana potocznie Węglówką, łączy Górny Śląsk z Gdynią. Została zbudowana w latach 1926 – 1933. Główną przyczyną była  polsko-niemiecka wojna celna i zamknięcie niemieckiej granicy dla eksportu węgla z Polski, a dzięki magistrali węgiel można było wysyłać przez port w Gdyni. Magistrala była najnowocześniejszą inwestycją transportową II Rzeczpospolitej, a jej długość wynosiła 552 km. Jej powstanie ożywiło wiele gałęzi przemysłu, umożliwiając szybki i tani przewóz prefabrykatów oraz surowców. W okresie powojennym Magistrala Węglowa nadal była jedną z najważniejszych linii towarowych w kraju.
 

Zobacz także

Komentarze (6)    dodaj komentarz »

  • Gość

    Ale kopalnie mają zamykać to najprawdopodobniej będzie to węgiel z Brazylii

  • Bartek

    KOLEJ TO PRZYSZŁOŚCI TURYSTUW I PASAŻERÓW ZWIEDZAJĄCY NASZE PRZEPIĘKNE ZABYTKI JEZIORA MIASTA I KRAJOBRAZY

  • Znajomek

    Dosyć nierzetelna informacja - NIE BEDZIE ŻADNEGO WIADUKTU W CIĄGU UL. STRZELCÓW BYTOMSKICH!!!.Projekt zakłada że ul. Strzelców Bytomskich zostanie ślepo zakończona od strony Lidla (choć może to złe słowo, bo bedzie można skręcić do Lidla i w ul. Kedzierzyńską, która ma być poszerzona). Od strony szpitala droga będzie zakończona rondem które połączy ulice Strzelców, T[...]a i Głogowską (ta ulica ma również być poszerzona). Wiadukt ma być wykonany na wysokości ulicy Zabrskiej i połączy tą ulice z ulicą Głogowską. Tym samym ruch zostanie przejęty przez ulicę Zabrska z ulicy Strzelców.Proszę o skorygowanie artykułu w tym zakresie.

  • Antytalent

    Po remoncie pierwsze połączenie to Chorzów - Tokio.

  • Ludek

    O tym wszystkim było mówione już 2 lata temu i nic się nie zmieniło. Do Gdańska można dojechać tylko z Katowic lub Batorego. Dworzec w centrum Chorzowa to właściwie nie wiadomo po co jest

  • chorzowsky

    Bo to magistrala węglowa, czyli linia towarowa! Możesz jechać na węglu ;)

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.