Wiadomości z Chorzowa

Inwestycja PKP w Chorzowie. Będzie m.in. nowa stacja kolejowa

  • Dodano: 2020-02-12 07:00, aktualizacja: 2020-02-12 11:22

Nowy przystanek kolejowy Chorzów Uniwersytet i nowy wiadukt nad ulicą Strzelców Bytomskich – to najważniejsze inwestycje w Chorzowie, które zostaną przeprowadzone w ramach modernizacji Magistrali Węglowej. Remontów doczekają się także perony na dworcach Chorzów Miasto i Chorzów Stary.

Modernizacja Magistrali Węglowej obejmie cały odcinek biegnący przez Chorzów

Magistrala Węglowa biegnie z Górnego Śląska nad morze. Zbudowana została przed wojną, by do portu w Gdyni przewozić śląski węgiel. Trasa wymaga obecnie modernizacji, którą w najbliższych latach przeprowadzi spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Prace obejmą także odcinek od Chorzowa Batorego, przez Bytom i Radzionków, po Nakło Śląskie. To, poza ruchem towarowym, również jedno z kluczowych połączeń kolejowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi aglomeracyjne Kolei Śląskich z Katowic, przez Chorzów i Bytom, do Tarnowskich Gór i Lublińca. Kolejowa spółka wybrała już wykonawcę przebudowy – to firma Intercor, a prace mają kosztować ponad 1,5 mld złotych. Jak informuje PKP PLK prace projektowe rozpoczną się w drugim kwartale 2020 roku, a budowa przewidziana jest na latach 2021 – 2023.

Powstanie przystanek kolejowy dla studentów Uniwersytetu Śląskiego

W ramach przebudowy Magistrali Kolejowej w Chorzowie powstanie nowy przystanek – Chorzów Uniwersytet, zlokalizowany przy skrzyżowaniu ulic Głogowskiej z Zabrską. Zostanie tam także zbudowany nowy wiadukt, który poprowadzi ruch kolejowy nad ul. Strzelców Bytomskich.

- Samochody będą się poruszały pod wiaduktem łączącym wskazane ulice. Przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Strzelców Bytomskich zostanie zastąpiony przejściem podziemnych dla pieszych w tej samej lokalizacji – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

Przebudowana zostanie m.in. stacja Chorzów Miasto, ale zostanie w obecnej lokalizacji

W ramach modernizacji magistrali zostaną przebudowane m.in. stacje Chorzów Miasto i Chorzów Stary. Powstaną tam nowe perony z dojściami dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Będą też nowe wiaty, oświetlenie i czytelne oznakowanie.

-  Na nowym przystanku Chorzów Uniwersytet i stacji Chorzów Stary dojście do peronów zostanie zapewnione przejściem w poziomie szyn, natomiast na stacji Chorzów Miasto zostaną zbudowane windy – mówi Katarzyna Głowacka.

Na etapie planowania tej przebudowy mieszkańcy Chorzowa zgłaszali pomysł, by stację Chorzów Miasto przesunąć bliżej rynku i centrum przesiadkowego. To – jak tłumaczyli – umożliwiłoby szybkie i wygodne przesiadanie się pomiędzy pociągami a autobusami i tramwajami. Te pomysły nie zostaną jednak zrealizowane – stacja pozostanie w obecnej lokalizacji.

- Ten wariant został określony w czasie przygotowania studium wykonalności. Wynika to z lokalizacji filarów estakady drogowej w centrum miasta i brakiem wystarczającej powierzchni terenu kolejowego. Powodowałoby to także opóźnienie lub wstrzymanie inwestycji. W celu skomunikowania peronów na stacji Chorzów Miasto z Centrum, zaplanowano na końcu peronu przejścia w poziomie szyn z urządzeniami zabezpieczającymi – tłumaczy Katarzyna Głowacka z PKP PLK.


Prace w Chorzowie obejmą także wiadukt kolejowy od ul Pocztowej do ul. Lompy, który będzie zmodernizowany wraz z drogą pod obiektem. Na całym odcinku wymieniona zostanie m.in. nawierzchnia torów i sieć trakcyjna, poprawiana ma być też geometria linii. Nie przewidziano budowy nowych torów dla pociągów aglomeracyjnych.  

Magistrala Węglowa łączy Górny Śląsk z Gdynią

Magistrala Węglowa, zwana potocznie Węglówką, łączy Górny Śląsk z Gdynią. Została zbudowana w latach 1926 – 1933. Główną przyczyną była  polsko-niemiecka wojna celna i zamknięcie niemieckiej granicy dla eksportu węgla z Polski, a dzięki magistrali węgiel można było wysyłać przez port w Gdyni. Magistrala była najnowocześniejszą inwestycją transportową II Rzeczpospolitej, a jej długość wynosiła 552 km. Jej powstanie ożywiło wiele gałęzi przemysłu, umożliwiając szybki i tani przewóz prefabrykatów oraz surowców. W okresie powojennym Magistrala Węglowa nadal była jedną z najważniejszych linii towarowych w kraju.
 

Komentarze (10)    dodaj »

  • Mietek

    Napisze tak 3Maja jak skończą to 2 km przez 4 lata Budowa tunelu po 2 pasy autostradowe w każdym kierunku plus tory w 2 kierunkach Długość 18 km 7 lat Tunel Puttgarden D — Rodby DK. Czyli jakby 3Maja miała 18 km to remont by trwał 36 lat. Proszę sprawdzić Google. To więcej jak 1 pokolenie Teraz jeszcze Strzelców zamknięta. Napiszę jeszcze a przed ratuszem palmy rosną

  • Gość

    Ale kopalnie mają zamykać to najprawdopodobniej będzie to węgiel z Brazylii

  • kleks

    Pewnie! Przecie, aby zasilać te elektryki, trzeba spalić w elektronikach ogrom WĘGLA! Czyli tak uogólniając, to auta nie będą jeździły na paliwo, tylko na WĘGIEL...

  • Bartek

    KOLEJ TO PRZYSZŁOŚCI TURYSTUW I PASAŻERÓW ZWIEDZAJĄCY NASZE PRZEPIĘKNE ZABYTKI JEZIORA MIASTA I KRAJOBRAZY

  • Znajomek

    Dosyć nierzetelna informacja - NIE BEDZIE ŻADNEGO WIADUKTU W CIĄGU UL. STRZELCÓW BYTOMSKICH!!!.Projekt zakłada że ul. Strzelców Bytomskich zostanie ślepo zakończona od strony Lidla (choć może to złe słowo, bo bedzie można skręcić do Lidla i w ul. Kedzierzyńską, która ma być poszerzona). Od strony szpitala droga będzie zakończona rondem które połączy ulice Strzelców, T[...]a i Głogowską (ta ulica ma również być poszerzona). Wiadukt ma być wykonany na wysokości ulicy Zabrskiej i połączy tą ulice z ulicą Głogowską. Tym samym ruch zostanie przejęty przez ulicę Zabrska z ulicy Strzelców.Proszę o skorygowanie artykułu w tym zakresie.

  • Budowniczy

    Blisko :) Na skrzyżowaniu T[...]a, Strzelców i Głogowskiej powstanie rondo. Przejazd kolejowy który jest aktualnie na Strzelców zostanie zamknięty i powstanie pod nim tunel dla pieszych. Tunel dla pieszych, który jest na Głogowskiej obok Pułaskiego zostanie zasypany. A z Zabrskiej do Głogowskiej będzie tunel pod torami również z przejściem dla pieszych, a nie żaden wiadukt.

  • Antytalent

    Po remoncie pierwsze połączenie to Chorzów - Tokio.

  • Ludek

    O tym wszystkim było mówione już 2 lata temu i nic się nie zmieniło. Do Gdańska można dojechać tylko z Katowic lub Batorego. Dworzec w centrum Chorzowa to właściwie nie wiadomo po co jest

  • chorzowsky

    Bo to magistrala węglowa, czyli linia towarowa! Możesz jechać na węglu ;)

  • kleks

    Teraz będzie nią jeździł wyłącznie węgiel z RPA, bo Polskie górnictwo zamkną, który będzie spalany w ELCHO, aby produkować "ekologiczny" prąd do samochodów..... Dobre... Nie..!?

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojChorzow.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również